Apple iPhone 6
vs
a fényképezőgépek

Sok hobbi- és utazós hobbifotósnak kedvelt választása fotózásra és videózásra manapság egy csúcskategóriás okostelefon a minőségi fényképezőgép ellenében. Mivel a fényképezőgépek mellett a telefonokat is fejlesztik, rendszeresen felmerülhet bennünk a kérdés, hogy "vajon most már tényleg eljutott oda, hogy kiváltson egy fényképezőgépet?". Jelenlegi tesztünkben az eddigiekhez képest sok a benyomásokra épülő szubjektív faktor, mégis úgy éreztük, hogy ezt a kérdést inkább nem a számok, hanem a gyakorlat oldaláról kellene megközelítenünk.

Az iPhone 6 mellé két fényképezőgépet válogattunk be.

  • Az egyik egy telefon nagyságú (csak kicsivel vastagabb) Nikon S3700-as kompakt gép, az iPhone-nál kicsivel nagyobb érzékelővel, viszont CMOS helyett CCD-vel, valamint 8-szoros optikai zoom-mal. A belépő-szintű gép egy középkategóriás okostelefon árának csupán a fele, sőt, az 50 ezres határt sem haladja meg.
  • A másik egy belépő DSLR, a Nikon D3200, 18-55-ös kit lencsével, kompletten csak egy kicsivel kerül 100 ezer forintnál többe.

A DSLR kiválasztásánál - az elérhető tesztkészlet és - a jó ár-érték arány mellett az volt a szempont, hogy áruk, egy középkategóriás (80-100 ezer forintos) okostelefonnal együtt kevesebb, vagy nagyjából annyi legyen, mint az iPhone 6 ára. A kompakt gép kiválasztásánál pedig egy olyan minimumra törekedtünk, ami már képes minőségi szintet lépni az okostelefon fotózási képességeihez képest, legalább pár szempont alapján, de még így is olcsó legyen még egy telefonhoz képest is.

A teszt

Egy gyors nappali, méghozzá verőfényes nappali körülmények között próbáltuk ki először a három gépet, összesen 12-féle témát választottunk. A téma nem feltétlen a szépsége, inkább annak megörökítésének technikai feltételei szerint válogattunk.

Svenk és fotó a Duna-parton

Elsőként egy sztender svenket csináltunk a Dunaparton, méghozzá videóval kezdtünk. Azt a hétvégi iPhone-próbálgatásomból már tudom, hogy videóban bizony nem lesz könnyű a telefon felett győzedelmeskedni, de fel kell venni a kesztyűt, ha már kapható ilyen is.

Az Nikon S3700 valami ősrégi AVI-ban rögzít, még itt, fényes nappal is nagy mennyiségű blokk- illetve tömörítési zajjal. Ahogy nézem, ezen nem érdemes csodálkozni, hisz a kodek MJPEG, ami vagy blokkosodik, vagy hatalmas méretű lesz. Itt az előbbi áll fenn, a 720p-s videó egyébként 25 fps-sel (PAL beállítással) vagy 30 fps-sel (NTSC beállítással) rögzíthető. Az égbolt a három videó közül itt láthatóan beégett, annak ellenére is, hogy az automatika leszabályzott és sötétek is a túlparti épületek. 1080-ra nagyítva nagyon homályos, és a CCD-n jellegzetes függőleges flare van, hasonlóan a CCD-s videókamerákhoz. De legalább nincs rolling shutter.

A Nikon D3200-nél elsőre feltűnt, hogy nem voltak foltok a sötét részekben, lilás-kékes pacák, élessége is van a videónak, csak maga a kép nem volt éles, ezt utólag nehezen tudom megindokolni, a tűző napon, LCD-n keresztül nem lehet precízen élességet állítani, de persze elvileg a végtelen is meg kell, hogy tegye, de mégsem sikerült. Az élesség nagyjából 1,5 méterre volt tőlem.

Az Apple iPhone viszont végig, a teljes svenk alatt éles volt, fénymérése meglepően szofisztikált, nem bukott és égett a kép, a leszabályozott vizes tükröződés pedig mindháromnál előfordul, a vízben itt lett a legtöbb részlet. A járda képe már nem ennyivel jobb, a fénymérése nagyjából olyan lett, mint a másik kettőnek, viszont, bár felbontásban ugyanaz, az iPhone élesebb volt, a kavicsok is látszódtak, míg a másik kettőnél nem. Az iPhone-nál mintha valami sötétkontraszt-növelés is hozzáadna az élességérzethez, de kétségtelen, hogy tere van a fák alatti sötét részeknek is.

A spontán, kézből totálban felvett, nappali svenket tehát a telefon oldotta meg a legjobban, kellő odafigyelés nélkül bizony a Nikon D3200 sem ad igazán megbízható eredményt. Az Nikon S3700 képe bár nem kifogástalan, igazából MJPEG-hez képes nem rossz, főleg, hogy még HD is.

Félközeli tárgy

A félközeli kiselefánt természetesen alapból kifog az iPhone-on, optikai varió hiányában, de ha megnézzük a digitzoom nélküli képét, akkor is láthatjuk, hogy a három gépből nagyjából a Nikon D3200 expózott a legsötétebbre, aztán az Apple iPhone 6, majd a Nikon S3700. Utóbbinál a kavicsok is egész szépek - lennének, ha nem lenne ennyire túllőve. Az S3700 a fehéregyensúlyt is nagyon kékre lőtte be, másik kék társánál jól eltalált a fehér. Az árnyékban lévő kavicsok szépek és plasztikusak, csak egy picit kékek.

A legplasztikusabb, legegyenletesebb kép a Nikon D3200-é, a kavicsoknak tere van és érezzük a formáját, nincs túlexponált pontja, csak egy két éle (a játék és a rugók pereme) a képnek.

Az Apple iPhone-nál alig van homályos folt, viszont beégett annál inkább. A kavicsoknak nincs tere, a tetejük be is égett, nem szépek, sőt sok apró kavicsot már "megkezdte" a zajcsökkentő algoritmus, ezért formájuk is festményszerű és bizonytalan lett.

Közeli - mászókagyűrű

Apple iPhone 6 29mm, kompakt 26mm és 67mm, DSLR 82mm. Láthatjuk, hogy a legjobban a DSLR-rel sikerült leválasztani a gyűrűt a háttérről, de a leválasztásban még az kompakt is jobb volt az iPhone-nál. Utóbbi extra kiegészítők nélkül nem igen tud közelebbre fókuszálni, pedig bekapcsoltam a macró módot. A felület - a piros gyűrűn lévő karc - most is jobban megfigyelhető a kompakton mint az iPhone-on, viszont a DSLR-nél csak akkor lett volna, ha kifejezetten arra élesítek. Ilyen közeliknél a DSLR mélységélesség már nagyon kicsi lesz.

Mászóka ansnitt

Már megint a felhők... a hidas svenk és ez után már biztos vagyok benne, hogy az iPhone is használ valami fekete-lehúzást a kontraszt-, illetve élességérzet növelésére. A kompaktnál és a DSLR-nél is lágyak a szürke felhők tónusai, az iPhone 6-nál viszont testesebbek, persze jobban le is vállnak a háttérről, szóval ez valakinek még tetszhet is.

Most eltekintenék attól, hogy a digitális zoom miatt megint nagyon életlen az Iphone, inkább a háttérépületek beégésére hívnám fel a figyelmet. A kompakt és a DSLR is jól megoldotta a helyzetet, viszont a telefon beégette a középső épület ablakait.

balra az iPhone zoom-olt képe, középen a DSLR-é, jobbra a kompakté

A sötét, előteres mászókából a legtöbb részletet a DSLR tudott visszahozni, egy kicsit még a tető kékje is látszik, a kompaktnál és a telefonnál már nem nagyon, ott inkább csak sejtjük, hogy az kék lehet.

Hajó a partról

Az iPhone 6 megapixel "hátránya" a belenagyítós összehasonlításnál persze mindig kiderül, de azért érdemes egy pillantást vetni a totálképek kivágataira, melyben a hajó igazán részletesen csak a DSLR-képen jelenik meg, a telefonon túl sötét, a kompakt 1:1 kivágatán pedig egy kicsit az az érzésem, mintha digitálisan már belenagyítottak volna. A legalacsonyabb ISO-t (32) persze a telefon produkálta, de minden élsimító és zajelnyomó filter ellenére sajnos a legzajosabbat is. Ha a kompakt (ISO 80-as) képét 8Mpixelre kicsinyítem, még talán szebb is lett a zajstruktúrája, mint az iPhone-nak. A DSLR-nél megfigyelhetjük, hogy szinte nincs is zaj a hajótest-részen, pedig ISO100-al exponált. Vagyis az apró érzékelő alacsony dinamikája még alacsonyabb ISO-n is több zajt eredményezhet

Érdekes látni, hogy az iPhone 6 és a Nikon kompakt zajszintje milyen közel van itt egymáshoz. Ez a hasonló méretű képérzékelőjük határait is jól jellemzi. Arra, hogy a kompakttal rá tudunk zoom-olni annyira, hogy részletes legyen a fedélzet is, most még csak nem is beszéltem. Ahogyan arról sem, hogy a kizárólagos nagylátószög sajnos lehetetlenné tesz egy rendes félközelis portrét.

Amennyiben nem jelöltem, úgy a DSLR 8 megapixeles leméretezett képét használtam, a fenti ábrán betettem a teljes, 24 megapixeles kép kivágatát (DSLR 24MP) is, csak, hogy érzékelhessük a különbséget.

Galambok

A telefonos közelizés hiánya talán a galambokról készített fotón jön ki a leginkább. Az élesség a kompakt és a DSLR gépen is megvan, ellentétben az iPhone 6-éval, amin viszont nagyon nincs. A három kép ugyanarról a helyről készült, pár másodperces eltérésekkel, az iPhone-nál digitális nagyítást használtunk a hiányzó optikai helyett. Vagyis ha eddig arra gondoltunk, hogy "elég lesz utólag belenagyítani", ne tegyük, az esetek többségében sajnos nem lesz elég.

Híd lábánál, árnyék-napsütés

Ezen a képen jól megfigyelhető az optika rajzolatában látható jelentős különbség. Itt a DSLR az, ami látványosan múlja felül a másik két szereplőt. Elég, ha megnézzük a "WC" feliratot, ami csak a DSLR-képen olvasható tisztán, mind a négy oszlopon. Ez a kompaktnál csak nagyjából van meg, az utolsó már kissé bizonytalan, a telefonnál pedig az utolsó oszlopról szinte el is tűnik a felirat, ezzel párhuzamosan a feketékben lakozó mélyebb részletek is.

A képek másik érdekes részlete a napsütötte hídláb kövezete. A DSLR volt az egyetlen, ahol a köveknek tere is van, láthatjuk az árnyékokat a domborulatok között. A kompakton már kezdenek mintákká mosódni a kőfelületek, a telefonon viszont már azok. Már csupán mintáknak tűnnek, ha nem egészben nézzük a képet, egy kivágatból nem is lehetne megmondani, milyen felület is az igazából, az egész inkább egy festményszerű felületábrázolásnak tűnik.

Sorozatok

Mozgó járművet (autót, villamost) próbáltunk mindegyik géppel fotózni, nagyjából ugyanarról a helyről. A villamos mindhárom sorozaton nagyjából azonos sebességgel haladt. A kompakt és a telefon JPG-et, a D3200-as DSLR pedig NEF+JPG-et exponált.

iPhone6 sorozat (egy része)

A leggyorsabb itt az Apple iPhone 6 telefon volt, bár a gyári kamera app-ban nem tudtam sorozatra állítani az expót, nem lehet olyan gyorsan - igen, még idegből sem - nyomkodni az LCD-t, hogy megakadjon a képkészítés. Ha időzítősre állítom (3s), akkor 10 képet csinál folyamatosan, ez a hátlapi kameránál nagyjából 9 kép/mp-nek felel meg. Bár a gyári app-ban nincs sorozat, ez gondolom valamilyen letöltöttel ki lehet használni, hisz képes rá a telefon. Ezt a sebességet nem éri el egyik szereplőé sem.

FPS (darab kép) JPG (8 MP) JPG (13,5 MP) JPG (24 MP)
Apple iPhone 6 (db) 9 (szinte korlátlan) - -
Nikon D3200 (puffer, db) DSLR NA 4,2 (11) 3,91 (11)
Nikon D3200 (átlag, db) DSLR NA 2,98 2,86
Nikon S3700 kompakt (db) 1,2 - 0,6 - 20MP

Ettől valamivel elmaradva a Nikon D3200 van, másodpercenkénti 4 képpel, ami 8-10 kép után 3-ra rövidül - láthatjuk is az ábrán, hogy a 9. és a 8. kép között egy hosszabb kihagyás van az első nyolchoz viszonyítva (bár a táblázatban JPG-et mértem, a tesztsorozat JPG+RAW módban készült, ahol 11 JPG helyett csak 8 JPG+RAW páros rögzithető gyorsmódban). Ha 24 helyett csak 13,5 megapixelben fotózunk, 8-10 kép helyett nekem 11-et sikerült "gyorsmódban" (vagyis 4 kép/mp alatt) belediktálni.

D3200 DSLR sorozat

A DSLR gépek a minőségi képalkotásából (kevesebb moiré és színzaj) kifolyólag mindig kiolvassák a teljes szenzort, így nem lesz számottevően gyorsabb a kisebb felbontású kép elkészítése. Ellenben a kompaktokkal, amik ugyan sosem remekeltek gyorsaságban, az 1,2 db másodpercenkénti képszámmal itt sem rúgott nagyon labdába, viszont gyorsult, ha levettem 8 MP-re a felbontást, még ha nem is számottevően (0,6-ról 1,2 kép/mp-re).

Nikon S3700 kompakt sorozata

Portré

Sajnos itt is muszáj volt az iPhone 6 alapból 29mm-es (ekv.) látószögénél kicsit szűkebbre venni a kivágást, úgyhogy 48mm-ig belenagyítottam a képbe, ami hát, olyan lett, amilyen. Viszont csináltam egy 33mm-es kivágással is egyet a D3200-vel, csak, hogy nagyítás nélkül is láthassuk a különbséget. Sajnos a telefon arcbeégetése a portrénál nagyon csúnya. Szándékosan választottam olyan hátteret, ahol fedél volt a fej felett, így látszott is, hogyan tudja kezelni a jellegzetes oldalsó derítős "portréfényt" a három gép. A Nikon D3200-nél kifejezetten szépen oszlott el a fény, sőt, még a csúcsfényes háttér sem olyan bántóan és hirtelen kezd égni, mint a telefonnál.

iPhone 6: 29mm (balra), 48mm digitális zoom (jobbra)

Az arc-, illetve bőrbeégetést még az Nikon S3700-as kompakt sem produkálta (a kézfejen láthatjuk, hogy bár elég világos, de még mindig megvan a bőrszín), és a csúcsfények is szebbek, mint a telefonon, a mélységélesség mondjuk nagyjából ugyanakkora, mint az iPhone-nál, csak ez a kompakt portré most 89mm-es (ekv.) állásban készült.

(balról jobbra): iPhone, kompakt, DSLR. A croppolton látható arcbőrön jól megfigyelhetjük a fényképezőgépek sokkal finomabb csúcsfény-kezelését.

Érdekes, hogy erről a helyről vagy a kéz, vagy az arcbőr egy része mindenképp beégett az iPhone 6-nál, pedig 12-t csináltam egymás után, különböző képkivágásokkal és a telefon felismeri az arcot.

A lényeg, hogy a nagyobb dinamikájú DSLR szenzor a csúcsfényekben is több részletet hagy meg, ami nem eredményez bántó beégést, inkább fokozatos átmenetet a teljesen fehér felé. A kis Nikon gépnek viszont lehet, hogy a különböző fénymérés és képfeldolgozás adja a jobb eredményt, ahogy azt láthatjuk is az iPhone és az S3700 arcbőr közeli kivágatán.

Videó kézből

Egy hétvégi kirándulást végigfotóztam az iPhone-nal, csak, hogy jobban érezzem a határait a gépnek. Elsőként le kell szögeznem: amit videóban stabilizálást tekintve produkál a gép, az egészen döbbenetes. A telefonon visszanézve a sétálva "fahrtolt" felvételt, egyszerűen ki van simítva, egy darab döccenés nélkül siklik a kép végig a séta alatt. Persze igyekeztem minél kevésbé bemozgatni, de ilyen eredményre akkor sem számítottam. Simán mondtam, hogy ha valahol "olcsó és gyors" steady-re lenne szüksége valakinek, csinálja ezzel, a közeliket és a normál statívos felvételeket meg DSLR-rel. Aztán csináltam egy DSLR-rel is felvételt, ugyanott. Az útra egy Canon EOS M-et vittem, nem a D3200-őt, de az is jól szemléltette a különbséget.

A helyszínen az erős és minőségi stabilizálás miatt kevesebb videót is csináltam a DSLR-rel. Visszanézve monitoron a két videót viszont, jól látszik a különbség. Az iPhone képe bár mindenhol éles, mégis erős az utánélesítés, kontúr és fekete-kontrasztot tekintve egyaránt. A DSLR nem tűnik ennyire élesnek, viszont dinamikusabb és harmonikusabb (filmszerűbb - ha manapság ugyan lehet ilyet mondani). A világos felületek a telefonon olyanok, mintha pontszerűen be lennének néhol égve, pl. a lombkoronák zöldje, vagy a kövezeten egy-két világosabb pont, a több élesítés jobban körülhatárolt beégett részeket is jelent, ami olcsó-videós hatást kelt. A DSLR-en nincs ilyen.

A DLSR háttér elmosódik ugyan, de analógabb az összhatása, mint az Apple iPhone-nak. A monitoron nem tűnt teljesen döccenőmentesnek az iPhone, időnként egy-egy lépés adott neki egy pár pixelnyi kimozdulást, de tény, hogy e tekintetben nem fogja egy "mezei" stabilizátoros optika felvenni a versenyt a stabilizátor plusz giroszenzorok plusz szoftver megoldással.

ISO érzékenység

Bár a teszt nem mérésekről és számokról szól, de nem bírtam ki, hogy ne csináljak egy gyors ISO tesztet, hisz ennyire eltérő jellegű fényképezőgépeket nem nagyon szoktunk egymás mellé tenni. De az iPhone magas ára miatt én személy szerint nem tartom elvtelennek az összehasonlítást, így meg is tettem.

A Nikonok képkivágatai eredetileg nagyobbak voltak a nagyobb megapixel szám miatt, úgyhogy azokat utólag lanczos filterrel visszakicsinyítettem az iPhone felbontásának megfelelő méretre. Vagyis nem annyira pontos ez az ISO-teszt, viszont arra jó, hogy lássuk, mennyit számít a nagyobb szenzor és jobb optika miatti érzékenység és vonalélesség. A telefon egyszerűen nem bírja a magas ISO-t. Érdekes, hogy még az S3700 is sokkal jobban oldja meg a feladatot, bár az is zajosodik és mos össze, közel sem annyira, mint a telefon, ami viszont belefullad a zajba, már a négyes csíknál sem mutatva értékelhető részletet, és sajnos a hatalmas zajfoltok sem kímélik a képet.

Összegzés

A teszt során láthattuk, hogy kellő fénymennyiség esetén, automata módban mire képesek a gépek, mondhatni, az optimális körülményeket vizsgáltuk. Vagyis olyan helyzeteket, amik mondjuk egy nyaralás alkalmával szinte biztos, hogy előfordulnak. A fókuszálást kritikus helyzetben, vagy a gyenge megvilágítás melletti teljesítményt egyelőre nem néztük meg, de a legközelebbi tesztben arra is sort kerítünk.

Annyi viszont már most kiderült, hogy épp a telefon fő előnyének tartott méret, hordozhatóság és sokoldalúság azok, amik képesek arra, hogy önkéntelenül is túl sok kompromisszumot köttessenek velünk, feláldozván az elkészült fotóink minőségéből. Ezért is igyekeztem tisztán a fotós-videós képességeket vizsgálva összehasonlítani a másik két géppel. A lenti táblázatban összegeztem az egyes tesztképeknél tapasztaltakat, hogy jobban átláthassuk a pluszmínuszokat.

Téma Apple iPhone 6 Kompakt (Nikon S3700) DSLR (Nikon D3200)
Híd svenk Pozitívumok:
+ Rendkívül stabil és éles kép
+ 60p-s felvétel
+ Kevésbé recegősebb mozgás

Negatívumok:
- Kicsit túllőt mikrokontraszt
Negatívumok:
- Alacsony felbontás
- Erős becsillanás
- Videó tömörítési hibák
Pozitívumok:
+ Lágy rajzolat
+ Természetes kontrasztviszonyok

Negatívumok:
- Élességállítás nehéz napsütésben LCD-vel
Félközeli tárgy Pozitívumok:
+ Fénymérése kiegyensúlyozott

Negatívumok:
- Digitális zoom használatával nagyon sokat romlik a képélesség
Pozitívumok:
+ A túlexpós részben is részletek vannak

Negatívumok:
- Túlexponálja a képet
- A háttér majdnem égett
Pozitívumok:
+ Kiegyensúlyozott
+ Természetes, pontos expó
+ Részletes textúrák
Közeli
mászókagyűrű
Pozitívumok:
+ Jó, de nem kiemelkedő makróképességek

Negatívumok:
- Látható itt is a kicsit talán erősen húzott kontraszt
Pozitívumok:
+ A telefonnál lágyabb (de nagyobb felbontású) kép

Negatívumok:
- Kicsit kékebb Fehéregyensúly
Pozitívumok:
+ Szépen levállt a gyűrű a háttérről
Téma Apple iPhone 6 Kompakt (Nikon S3700) DSLR (Nikon D3200)
Mászóka ansnitt Pozitívumok:
+ Testes, látványos felhők

Negatívumok:
- Kicsit túl meleg a WB, a hideg színek fakók
Pozitívumok:
+ Nem égett be az épület, picit kék, de jó WB

Negatívumok:
- Picit alexpós
Pozitívumok:
+ Lágy rajzolat a felhőkben is
+ Nincs teljesen beégett felület
+ A sötétben is látszik a kék és több is ott a részlet

Negatívumok:
- A mászóka nem lett éles
Hajó a partról Pozitívumok:
+ Látványos felhők, polárkék égszín

Negatívumok:
- Kevés fekete-részlet, zajos homogén felületek
Pozitívumok:
+ Hasonló a DSLR-hez ebben a beállításban

Negatívumok:
- D3200-nál kevesebb részlet a sötétekben, zajosabb kroppolt kép
Pozitívumok:
+ A legtöbb részlet a felhőktől eltekintve itt volt (bár utóbbit RAW-ban korrigálhatjuk)

Negatívumok:
- Picit égnek már a felhők
Galambok közeli Pozitívumok:
+ Gyors sorozat-lehetőség
+ Még a víz is éles maradt

Negatívumok:
- Digitális zoom használatával nagyon sokat romlik a képélesség
Pozitívumok:
+ Jól rá tudtunk közelíteni
+ Telefonnál részletezőbb csúcsfények
Pozitívumok:
+ Csúcsfényekben (galamb háta és a kövezet) itt van a legtöbb részlet
Téma Apple iPhone 6 Kompakt (Nikon S3700) DSLR (Nikon D3200)
Sorozatok Pozitívumok:
+ Nagyon gyors (9-10 fps), folyamatosan
Negatívumok:
- A mezőny leglassabbja
Negatívumok:
- Csak 8-11 képig gyors, aztán 3 fps alatti lesz
Portré Pozitívumok:
+ Gyors
+ Arcérzékelés is jól működik
+ Érintésre is állít élességet adott helyre

Negatívumok:
- Beégett arcbőr
- Nagy kontraszot (háttér) kezelni nem tud
- Ráközelítve sokat romlik a kép
Pozitívumok:
+ Nem égette be az arcbőr

Negatívumok:
- Bemozdult még árnyékban is a kép (lassú záridőt választott)
Pozitívumok:
+ Kiemelkedő a feladatban. Itt magasan elhúz a másik két versenyzőtől.
ISO érzékenység Pozitívumok:
+ Jó fényviszonyok között 80-100 ISO alatt exponál amúgy is

Negatívumok:
- Meglepően rossz az érzékenysége és ugyanazon az ISO-n zajosabb is, mint a többiek
Pozitívumok:
+ Zajosodás a jó zajcsökkentés miatt kisebb, mint a telefonnál, a zaj kevésbé növekszik...

Negatívumok:
- A részletek eltűnnek az egyre magasabb ISO-knál
Pozitívumok:
+ Ami a másik kettőnél már maximum (használhatatlan) ISO, a DSLR-nél még a "mindennaposan használatos" értékhez tartozik


Apple iPhone 6 mobil fényképező vélemények:

© 2017 - 220volt Magyarország Kft. | A feltüntetett árak, képek, leírások tájékoztató jellegűek és nem minősülnek ajánlattételnek, az esetleges pontatlanságáért nem vállalunk felelősséget. look by colordonor