Canon 50mm f/1.8 STM teszt

A Canon legújabb EF 50mm-es alapoptikája a régóta bestsellernek számító olcsó f/1.8-as obinak az STM-es (léptetőmotoros) változata. Ez utóbbi annyit jelent, hogy az élességállítás már nem mechanikus, mint az elődnél, illetve a léptetőmotor halkabb élességállítást tesz lehetővé, ami hasznos lehet a videós üzemben.

Külső

A csomagolás (lsd. lenn a csomagolós videót) a már jól ismert kocka alakú Canonos obidoboz, amiben találunk egy műanyag rezgéselnyelőt, amiben egy pufis és egy sima zacskóban magát az optikát. Élességállító gyűrűje - a léptetőmotor miatt - csak áram alatt aktív, így nem csatlakoztatva nem is csinál semmit.

Kézzel finoman betolható ugyan a frontlencse, de ezt inkább csak akkor használjuk, ha máshogy nincs rá mód. Szűrőátmérője 49mm-es és műanyagból készült. Bár 35cm-es közelpont van ráírva, én (a szűrőtől számolva) 24 cm-re még rá tudtam fókuszálni.

Elődjénél kb 4 mm-el keskenyebb (vagy laposabb), élességállító gyűrűje viszont sokkal jobb tapintású, jobb elhelyezésű, nem száműzték a lencse legvégére, a peremre, hanem kapott egy 7mm széles helyet a lencse végétől 5 mm-re - vagyis nem a legvégén.

A csillapítása is rendben van, nem olyan pöckölős, mint az előd, ugyanis annak bár fixmenetes mechanikus a gyűrűje, de nem elég jó a konstrukció a finom állításhoz, a csillapítása pedig szinte nincs is, amiért csak pöckölgetni tudjuk, ha csak egy minimálisan szeretnénk a fókuszon állítani.

Jobbra az előd, balra az STM-es.

Az Canon 50mm STM-es AF/MF kapcsolója egy, az ujjbeggyel is könnyebben kapcsolható fajta lett, ami szintén jobb az előd inkább csak erővel átkapcsolható verzióján.

Minőség

Élességben természetesen hozza a pengeéles szintet, f/2.0-es élessége nagyjából (azaz szemre) a klasszikus Canon 24-105mm-ösnek az f/4-es értékének felel meg. E tekintetben nincs túl nagy különbség az előző 50mm-es obihoz képest. Szűk rekeszen viszont úgy tűnik, javult az új, STM-es 50mm-es élessége, leginkább f/16-on látszik a különbség, ahol a másik két obi már nem rajzol olyan élesen, hogy moiré-sodjon a 9-es vonalka ábrája, az STM-é viszont még igen.

A kép szélét nézve rögtön feltűnik, amit talán már sokan tudnak is, hogy a 24-105-ös zoom hordótorzítását nélkülözi a két 50-es obi. Fényerőben viszont jobb a széleken egy kicsivel az STM, amit az árnyalatnyival kisebb vignettálásának köszönhet. Az ISO-ábrás expó mindegyik rekeszen ugyanaz (lsd. táblázat), így jól megfigyelhető, hogy a Canon 24-105mm bizony orrhosszal elmarad a széleken fényerőben, főleg f/4 és f/5.6 között.

A felbontásmérős teszten mindegyik képen az alábbi expozíciópárokat használtam.

rekesz 1.8 2.0 2.8 4.0 5.6 6.3 8.0 11.0 16.0 22.0
záridő 1/200 1/160 1/80 1/40 1/20 1/15 1/10 1/5 0.4 0.8

A vignette-próba ezt talán még jobban meg is erősíti. f/4.0-en a Canon 50mm-esek már szinte egyáltalán nem vignettálnak, a 24-105-ös még elég erősen. Maximális, f/1.8-as rekesznél láthatjuk az STM-es kisebb vignettálását.

A ruhafogasos fókuszpróbán még intenzívebben kijön az f/1.8-as erős vignette a régebbi 50-es obin. Az STM-es azért tűnik szűkebbnek, mint a másik kettő, mert a fókusz-közelpontja közelebb van, mint a többinek. Vagyis az előtérbe letett állványra rá tudtam élesíteni a többivel ellentétben, viszont amikor közelre húzom a fókuszt, a lélegzés (focus breathing) miatt kisebb lesz a látószög (lsd. a lentebbi, élességállítós ábrán).

végigrekeszelés, közelre állított élességgel

A focus breathing ábrán jól látható az, amibe a fentebbi rekeszelős ábrában már belefutottam. Érdekes, hogy a 24-105-ösnek pont ellentétes irányú a légzése, közelre állított fókusznál zoomol ki a kép, míg az 50mm-eseknél akkor lesz szűkebb.

focus breathing - élességállítás f/10-en

Az éjszakai végigrekeszelős képeken azt figyelhetjük meg, hogyan változik a lámpafény, illetve a látható fényforrások leképezése. Az STM-esnek tiszta, 14 ágú csillagos rajzolata van, míg a régi Canon 50mm-esnek egy pancsosabb, 10-ágú, ami jól mutatja az STM-es fejlettebb felületkezelését. Összességében kontrasztosabb eredményt adott az STM a régi 50-esnél. A 24-105-ös is kevésbé pancsol, mint a régi 50-es. A fényforráskörön kívül itt is jól megfigyelhető a zoom-optika erősebb hordótorzítása (az összes kép RAW-ban készült, lencsekorrekció nélkül exportálva).

A következő éjszakai ábrán a bajonettől mérve 60 cm-re állítottam (tehát a hosszabb zoom-lencse relatíve közelebbre élesített) a fókuszt és úgy exponáltam le ugyanazokat az értékeket, mint fent. A zoom-lencse ellentétes légzése ismét nagyobb látószöget eredményezett.

A lenti kicsomagolós videó végén meghallgathatjuk, hogy milyen is, amikor kézzel húzzuk a manuális élességet. Sajnos a tesztre használt 5D Mark III nem tud videós, folyamatos AF-et (mint a 7D Mark II), így azt nem tudtam bemutatni, hogy kamkorder-módban hogyan működik, viszont fotó módban sem halkabb az autófókusz, úgyhogy kijelenthetjük, hogy zajos. Pedig a szintén STM-es 24-105mm-es néma fókuszállítása tényleg igazán jól sikerült.

A bőr leképezése szép és részletes, természetes, színei nagyon hasonló összhatásúak a 24-105 mm-eséhez, a három lencse ebben itt nem igazán különbözik. Amit talán itt meg tudtam mutatni az az, hogy tényleg megéri egy portrénál f/2.0-ig nyitni, mert sokkal közelebb érezzük magunkat az alanyhoz azzal, hogy jobban leválik a háttér, mint egy f/4.0-es rekesznél.

Összességében

Bár aki ragaszkodik a mechanikus élességállításhoz, az nem jár túl jól ezzel az STM-el, de a szebb és tisztább rajzolat miatt, főleg éjszaka, megérheti beruházni a régi Canon 50mm-es obit birtoklóknak egy ilyenre. A csökkentett vignettálás és a rövidebb közelpont viszont - főleg egy nagyobb felbontású szenzoron, amin bátrabban vághatunk a képből -, kiválthat egy egyszerűbb makró optikát is.

Tetszett

  • elődjénél kontrasztosabb kép
  • elődjénél rövidebb közelpont
  • elődjénél jobb fogású élességállító gyűrű
  • kedvező ár

Nem tetszett:

  • ha belső mikrofont használunk, videóhoz hangos az élességállítás (bár egy hangos utcazaj el tudja nyomni)
  • a motoros vezérlés miatt nem fix - nem koppan a végén - a gyűrű

Canon EF 50mm f/1.8 STM

  • 49 mm-es szűrőméret
  • 41 mm-es hosszúság
  • 162 gramm
  • Bármelyik Canon digitális tükörreflexes vázzal használható.
  • Nincs beépített képstabilizátor
39 890 Ft
Raktáron

Canon EOS 750D kit (18-55mm f/3.5-5.6 IS STM + 50mm f/1.8 STM)

  • + AJÁNDÉK: Összesen 36.490 Ft értékben!
  • 25 MegaPixel
  • 3" LCD
  • Kihajtható LCD
  • FullHD videó
  • NFC
  • Érintőképernyő
259 900 Ft

Canon EOS 200D kit (18-55mm f/4-5.6 IS STM + 50mm f/1.8 STM) (fekete)

  • + AJÁNDÉK: Összesen 22.000 Ft értékben!
  • 26 MegaPixel
  • 3" LCD
  • Kihajtható LCD
  • FullHD videó
  • NFC
  • Érintőképernyő
273 900 Ft

Mintaképek

A képek este 9 és 10 óra között készültek, szóval már a 20:42-es napnyugta után, jórészük már csak a helyszínen is elérhető lámpafények mellett. Expozíciót csak pár képen korrigáltam (ott jelöltem is "EV"-vel a leírásban), illetve fehéregyensúlyt állítottam még szintén pár helyen, ahol "K"-val jelöltem a beállított Kelvin-értéket. Az összes kép kézből készült, hogy megnézzem mi az, ami mindenféle eszköz-, ill. vaku nélkül elkészíthető egy ilyen optika és egy full-frame-es gép segítségével. A kép leírása a kép fölé emelt egér mellett jelenik meg.



Canon EF 50mm f/1.8 STM vélemények:

© 2017 - 220volt Magyarország Kft. | A feltüntetett árak, képek, leírások tájékoztató jellegűek és nem minősülnek ajánlattételnek, az esetleges pontatlanságáért nem vállalunk felelősséget. look by colordonor