A strapabíró APS-C gyorstüzelő

Canon 7D Mark II, 65-pontos Autófókusszal, 10 FPS-es sorozatfelvétellel

A Canon EOS 7D az 5 évvel ezelőtti megjelenésekor egy élvonalbeli technológiát képviselt, mára azonban inkább egy elmúlt korszak szeletét jelenti. - gondolhatnánk sokan, akik mára már a full-frame hűséges hívei, viszont egy olyan gép, amit - olcsóbb és kisebb - APS-C-s objektívek is kiszolgálnak, új fejlesztésű CMOS-t kapott, profi háza van és még gyors is, érdemes szemügyre venni.

A gyártó eddigi legjobban összerakott vázába 65-pontos autófókusz modult, 150 ezer pixeles jelenetérzékelő RGB-szenzort, illetve infraszenzort pakoltak, megfejelve az EOS-1Dx-ből átvett 'Intelligent Tracking and Recognition' (iTR) fókuszrendszerrel, amely képes egy előre kiválasztott objektum követésére úgy, hogy közben automatikusan választja ki a 65 fókuszpontból az éppen használtat. Ezen felül 6-ról 10-re pattant a másodpercenkénti max. sorozatfotók száma.

Külső

A váz nagyon hasonló az 5D Mark III-hoz több szempontból is. Fogása szinte ugyanolyan, de súlya kevesebb és egy kicsivel kisebb is. Ha megnézzük a szenzor helyét a vázban, láthatjuk, hogy az 5D Mark III-nál teljesen kitölti a helyet a szenzor, a Canon 7D mark II-nél pedig kis pót elemeket tettek be a kisebb szenzorméret miatt. (A keresőn lévő gumitámasz ugyanúgy tartozék az 5D-nél is, csak ezen most nem volt fenn.)

Az Canon 5D Mark II markolata pár milliméterrel jobban kiáll, mint a 7D Mark II-é, de pl. egyforma magasak és szélesek, az ergonómiájuk gyakorlatilag ugyanolyan. A hátlapra, a joystick alá került egy elforgatható kis izéke - ami bizonyos menüpontokban navigációra használhatunk, pl. a fókuszpontok kiválasztásánál.

Az akkumulátor ugyanaz az LP-E6, mint az Canon 5D mark III-nál, ami nem véletlen, tekintve, hogy a váz is nagyon hasonló.

Ez eddig a legjobb minőségű váz, amit APS-C-s gépen láttam, tényleg hozza a Mark III minőségét.

Csatlakozók

A Canon 7D Mark II megkapta ugyanazokat a csatlakozókat, mint az 5D Mark III, csak más elosztásban vannak a két gumifedél mögött. A mikrofon bemenet és a fülhallgató kimenet egymás alá került, egy fedél alá. A másik fedél alá pedig a HDMI és az USB csatlakozók kerültek.

Kereső

Az átnézeti kereső: benne rengeteg információ és a mérete. Nagy. A kéznél lévő 600D-nél jóval nagyobbnak tűnő képmező, viszont az 5D Mark III-nál nem sokkal kisebb (nem annyival kisebb, mint az érzékelője), a konfortfokozata számomra kb. ugyanaz volt.

Bekapcsolt Autofókuszt egy kis, expogomb lenyomásakor megjelenő AF piktogrammal jelzi, illetve jelzi a Flickert (!) is - amennyiben fényforrásunk villogni fog a képen - egy kiírással, közvetlen az AF ikon alatt. Érdekes, hogy a 7D Mark II-n a szélső AF-pontok közelebb vannak a kép széléhez, mint az 5D-nél, legalábbis a keresőben közelebb vannak jelölve, vagyis az egész AF-terület nagyobbnak tűnik.

Használat

Kezelhetőség, menü

Sokat fejlődött a LiveView (élőkép) vezérlő, de még az 5D mark III óta is. Itt van például a Profilok kapcsolhatsága, a joystick-al és a tárcsával egyaránt lépkedhetünk a képernyőelemek között, ill. magát a profilt is állíthatjuk a főképernyőn, amit eddig csak a menüben tudtunk.

És itt nem is feltétlen az állítás ami nagyon jó, hanem az, hogy egy pillanat alatt láthatjuk, hogy mi is van beállítva a profilunkhoz. Tehát mostmár nem csak a fókuszpontot tudjuk mozgatni a joystick-al többé, ami engem olyannyira idegeített, hogy nem is használtam az élőkép vezérlőit.

Az Canon 5D-hez hasonlóan a 7D Mark II-n is testre szabhatjuk a váz hátulján, illetve tetején lévő vezérlőgombokat a saját igényeink szerint. A menünek a lenti ábrája mutatja, hogy melyik gombhoz mit állíthatunk be a gyári funkción kívül.

Használat közben nagyon szerettem az expó utáni gyors kiírását az adatoknak az LCD-n. ISO, rekesz, záridő - mind láthatjuk egyszerre, de lényeregtörően csak az adatokat.

Talán még a kép nevét lehetne mutatni (nem teljes-képernyős, infó-mód kiírásban láthatjuk egyébként a jobb felső sarokban), de nekem pl. fontosabbak az expóadatok, mint a név (ami inkább csak a teszt alatti jegyzeteléshez segítség).

Mindamellett az infó-mód brutális mennyiségű adatot meg tud jeleníteni, csak nyomkodni kell a joystick-ot lefelé, és az alap expóadatokon kívül olyanokat is láthatunk, mint az RGB-hisztorgram, Fehéregyensúly koordináta, Profil-részletek, Színtér, Zajcsökkentés, Objektív-, Színtorzítás- és Torzításkorrekciók.

Autofókusz

A mindennapi használatban elkepesztően gyors az a másodpercenkénti 10 kép. Erre már azt is mondhatnám, hogy szinte animációs filmet fotózom. Próbáltam érzékeltetni ezt a sebességet a lenti kisfilmben, 8 képkocka játszódik le ott másodpercenként (24fps videó, minden kép 3-szor van benne). A fókuszt servo-ra tettem, vagyis a félig lenyomott expó gombnyomással azonnal indul a folyamatos fókuszálás.

Ez a funkció némileg lassítja a 10 fps-et, de még így is nagyon gyors marad. A gyártó 1090 darab jpg-et ad meg a folyamatos fotózásra, raw-ból pedig 31-et. Én ennél, ahogyan a "sebesség" bekezdés mutatja, azért kevesebbet használtam, de nem volt nagyon gyors kártyám és ezt az adatot persze az "ideális" esetre adják meg.

Próbálkoztam azzal is, hogy közeledek-távolodok valamitől, nem volt 10-ből 10-es, de 7-8 alkalommal eltalálta a fókuszt. Ezt én nagyon jónak mondanám (bár nem vagyok sportfotográfus, lehet, hogy ez számukra alap).

Videó autofókusz

A videós autófókusz meglepően jó. Azt mondanám, hogy maga a LiveView fókusza már van olyan gyors, mint egy MILC-gépnek, tekintve a Canon MILC-kínálatos lemaradását, szerintem ez egy szükséges fejlesztés volt már.

Azt még nem mondanám, hogy a fókuszálás eléri a szintjét egy jó minőségű Handycam-ének (vagy legalábbis egy sokévesének), de egészen jó, 24-105-ön próbáltam, illetve a fenti videóban, 70-200-on. Ami azt illeti 50/1:1.8-on is, de ott a közelpont sem olyan jó és döcögősebben is ment az autófókusz átállítása, úgyhogy a 24-105-öt és a 70-200-at tekintem irányadónak. A három objektív közül az utóbbinál működött a legjobban és leghatékonyabban, ami a videóból is látszik (24-105-nél egyébként a nagyobb mélység miatt a fókusz lassabban állt át).

Ez a videós autófókusz egyébként 50/60p-nél már nem működik. 25/30p-ig igen, de a duplasebességes módban letilt valamiért. Ezt csalódással vettem tudomásul, vagyis mégsem mérhetem össze egy 50p-s rögzítést már alapáron hozó videókamerával.

Oldalt láthatjuk a 7D Mark II AF-beállítási lehetőségeit. A jelölt pontok nemcsak ezeken a helyeken lehetnek, a joystick-al tologathatjuk bármerre a 65-pontos mezőn belül, a hármas mezők bármelyikében áttolhatjuk.

RAW konverter

A beépített RAW konverter nem fejlődött az 5D Mark III óta, még mindig nem tudja csak a teljes felbontású RAW-fájlokat editálni, de az működik itt is rendesen.

Képminőség

A teszt pillanatában még nem jelent meg a Camera Raw támogatás, a három havonta kijövő frissítés legközelebbijét kb. még az idén várhatjuk. Akkor már valószínűleg támogatott lesz a gép CR2-je.

Addig viszont mindenféle áthidaló megoldást kerestem. A RawTheraphy nevű programmal nyitottam meg a 600D és a 7D Mark II RAW fájljait, azonos beállítás mellett. Viszont ISO 800 és ISO 400-nál már csökkentenem kellett a zajszűrést, mert elmosta a részleteket is. Igen, zajszűrést kellett használnom, mert a RawTheraphy nem tudott olyan kiegyensúlyozott szemcséket és zaj-egyensúlyt hozni, mint a Camera Raw. Enélkül csak szétcsúszott színzajhalmaz és kontúrkosz lenne az egész kép.

A 600D-t most is azért vettem elő, mert (a régi 7D-vel ellentétben) kéznél volt és mert szintén APS-C szenzoros. Érdekes volt, hogy a 600D-n mennyivel erősebb a zöld sticht, a 7D Mark II-nél ez egyáltalán nem volt zavaró mértékű, illetve nagyon enyhe volt csak. A zaj mennyisége nem mutat nagy eltérést, talán egy kicsivel jobb a tesztalanyunk teljesítménye. Viszont a pontosabb színalkotás már jelentős különbség és a zöld sticht érezhetően kevesebb, főleg a homályban lévő piros színt mutató ISO 6400-as képen láthatjuk, hogy a feketék is tisztábbak.

Frissités:

A RawTherapee-teszt után egy nappal kijött a Camera Raw frissítés, úgyhogy beszerkesztettem azt is, hogy lássuk, azzal milyen. Viszont bennehagyom mindkettőt, mert ha legközelebb nem jön ki időben, ezt fogom használni.

Azért megnéztem persze a 6400 feletti ISO lehetőségeket is. A 16000 ISO felettieket már nem feltétlen érdemes használni, főleg ha nem web-re, vagy alacsony felbontásra szánjuk. Érdekes, hogy annyival azért nem volt jobb a Canon 7D Mark II, hogy még az 51600-as ISO-t is beleegyék, bár az 5D Mark III-ban is benne van, lehet, hogy csak ezért kapta meg az új 7D is.

Videó minőség

Úgy láttam a rolling shutteren nem sikerült ezúttal - sem - javítani, de ettől eltekintve a kéznél lévő 600D-nél sokkal jobb minden paramétere a videónak. Először is megkapta azt a Quicktime kodeket, amit az 5D Mark III is használ, legalább is az adatsebesség (~28-30 Mbit) ugyanakkora lett nagyjából ugyanolyan kódolási minőség mellett. Érdekes, hogy a dupla (50, illetve 60) képkockás sebességénél dupla akkora (a Sony/Nikon AVCHD-nál nagyjából másfélszeres szokott lenni a különbség) lesz az adatsebesség is (~57-62 Mbit).

Szerencsére a régi Canon 7D-nél, 550D-nél, 600D-nél és 650D-nél is használt nevetségesen magas 47 Mbites adattömeget itt már nem találjuk. Ez a ~60 Mbit még így is jó 10-12 Mbittel magasabb, mint a Nikon- és Sony gépekben használt AVCHD kodekek által használt adatsebesség úgy, hogy nem jobb a minősége, sőt, az AVCHD zajszűrése szofisztikáltabb, blokkosodásra, vonalösszefolyásra kevésbé hajlamos a Canon által használt Quicktime-nál. Az, hogy ez kizárólagosan a kodek hibája, nem tudom, lehet, hogy az előfilterezése is más az AVCHD-nak.

A fotós/videós profilok - merthogy nincs külön-külön videós-, ill. fotós - ugyanazok, mint a régebbi modellekben, nem kapunk Log-os színteret, vagy még jobban kilapított, utómunkára még alkalmasabb képet. A minimum kontraszt- és élesség beállítása nagyjából ugyanazt az eredményt hozza mind a két gép esetén (ill. nem is csak e két gép, de az 550D, 7D, 5D-nél is).

Sebesség

Egy-két gyorsabb sebességtesztet végeztem class10-es kártyával. 8,62 FPS-et mértem RAW-val, és 7,32 FPS-et JPG-Fine-nal. Bár nem 10 FPS, ahogyan azt a Canon is hírdeti, de lehet, hogy a kártyám sebessége nem volt az igazi. 23 db RAW-t tudott 2,67 másodperc alatt lőni. 480 Megabájtnyi RAW-t tudott egyszerre a pufferbe pakolni, mielőtt lelassult volna az írás egy teljesen hétköznapi olcsó class 10-es kártyával. Mivel van CF- és UHS3-as SD-bemenete is, ez a 23 db valószínűleg még növelhető egy gyorsabb kártyával.

Egyéb szolgáltatások

HDR

A Nikon D750-nél írtam, hogy nem tudtam kézből HDR-képeket csinálni, mert nem illesztette össze a képeket (így elmosódottan látszottak a többszörös expó kontúrjai).

A Canon 7D Mark II-n viszont eldönthetem, hogy összeillessze-e a képet vagy sem. Az illesztés teljesen eltünteti a kézből eredő apró elmozdulásokat, de persze direkt ne mozogjunk, mert akkor így is szétcsúszik a kép. Hajszálpontosan ugyanezek a HDR-opciók vannak egyébként az 5D Mark III-ban is.

Illesztés engedélyezése esetén egy kicsit levághat a gép a kész HDR-képből, függően attól mennyire kellett egymáshoz képest elmozgatnia az egyes képeket. Viszont az illesztés engedélyezése az egyetlen módja annak, hogy kézből is lehessen HDR-t fotózni és a kontúrok se mosódjanak el.

Tükörfelcsapás

Beállítható, hogy csak kikapcsoláshoz engedje le a tükröt. Ilyenkor, ha bekapcsoljuk, exponáláskor felcsapódik és ott is marad. Az 5D-ben ez is benne van, rezonanciacsökkentés miatt tették bele a gépbe, de arra is jó, hogy ha sok egymás utáni képet fotózunk (pl. animáció), ne járjon le-fel feleslegesen a tükör. A Canon 7D-nek már az élőképes fókusza is elég jó ahhoz, hogy valaki, akinek nem kell épp nagy sebesség, csak lássa folyton a képet, használhassa fotózásra.

GPS

Nem tűnt nagyon kezes jószágnak, nehezen találtam meg vele a jelet. Első alkalommal meg sem találtam. Kimentem az erkélyre, tartottam a gépet kb 1 percig ott, ahol már látja az eget, de semmi. Másodjára véletlenül bekapcsolva hagytam a GPS-t, reggel feltöltöttem az akkut, betettem és elindultam bringával az iroda felé. Nagyjából 2-3 percbe telt megtalálnia a jelet és elkezdeni a rögzítést, viszont utána nagyon szépen rögzítette az utamat, pl. nem kolbászolt le a jel a hídról a Dunába, hanem követte végig az utat és egy darabig az irodánál is rögzítette a kavarodást, miután bementem az épületbe.

A menüben be lehet állítani, hogy milyen gyakran rögzítse a pozíciót, én itt egy másodpercre állítottam, de választhatunk 5 percet is, ha kímélni akarjuk az akkut. A D5300 GPS-énél pontosabbnak tűnt és ott a rögzítés ideje pl. nem volt beállítható. Az adatokat ún. NMEA 183 LOG fájlba rögzíti, így. Itt pedig át tudjuk konvertálni nagyon sok mindenné, többek között GPX-fájllá, ami az egyik legelterjedtebb a Google kml-je mellett.

Összegzés

A négy-öt évvel ezelőtti (Canon 7D, 550D, 600D) fejlesztéshez képest sokat fejlődött a szenzor és a videókodek is végre rendes, AVCHD-szintű, kameraminőséget produkál, de a mostani full frame-es gépek ennél jobbak már és nem is kerülnek sokkal többe.

Viszont ez egy tényleg gyors gép. Ez a lényege. Nem a nagy érzékelő, a szofisztikált filterek, a logos színtér, az alacsony zaj, hanem a sebesség. És nemcsak a sorozatlövés sebessége, hanem a kezelés sebessége is ide tartozik. Ha ezt megértjük, illetve ezt kifejezetten ki is használjuk, egy szerethető darabot kapunk a kezünkbe. Arról nem is beszélve, hogy a sport- és a természetfotózáshoz elengedhetetlen a gyorsaság (no és a strapa vázak) és a lehetőség szerint minél szűkebb látószögű lencsék.

Tetszett

  • APS-C gépek között az egyik legjobb, ha nem a legjobb
  • Profi, időjárásálló, masszív ház
  • Könnyű kezelhetőség, jól tagolt menü
  • Nagyon gyors, RAW-nál is
  • Nagy buffer, alap kártyákkal is sokat lehet egyszerre lőni (ha utána kivárjuk a kártyára írás idejét)
  • Egyszerre gyors és jó minőségű (ahhoz képest viszont nem annyira drága)
  • Dupla sebességű videó (már éppen ideje volt)
  • Canon 5D Mark III mellé is jó választás B-kamerának, ill. második fényképezőgépnek

Nem tetszett

  • Ezért a pénzért már full frame-es gépet is lehet venni
  • Nincs benne log-os, illetve utómunka-barát, alacsony kontrasztú profil, és a kontrasztot sem tudjuk manuálisan annyira lecsökkenteni, hogy olyan legyen
  • 50, illetve 60 kép/másodperces videónál nincs követéses élőfókusz (csak 25-, illetve 30 kép/s-nél)
  • APS-C szenzoros géphez képest drága

Canon EOS 7D Mark II váz + W-E1 Wifi adapter

  • + AJÁNDÉK: Összesen 40.000 Ft értékben!
  • + AJÁNDÉK: Összesen 47.490 Ft értékben!
  • 21 MegaPixel
  • 3" LCD
  • FullHD videó
484 890 Ft
Raktáron

Canon EOS 7D Mark II váz + W-E1 Wifi adapter + ajándék: LP-E6N akku + Selphy CP1200 nyomtató (fekete) + RC-6 távkioldó

  • + AJÁNDÉK: Összesen 40.000 Ft értékben!
  • 21 MegaPixel
  • 3" LCD
  • FullHD videó
484 890 Ft

Canon EOS 7D Mark II váz + W-E1 Wifi adapter + LP-E6N akku + Selphy CP1200 nyomtató (fehér) + RC-6 távkioldó

  • + AJÁNDÉK: Összesen 40.000 Ft értékben!
  • 21 MegaPixel
  • 3" LCD
  • FullHD videó
484 890 Ft

Teszt képek:



Canon EOS 7D Mark II vélemények:

© 2017 - 220volt Magyarország Kft. | A feltüntetett árak, képek, leírások tájékoztató jellegűek és nem minősülnek ajánlattételnek, az esetleges pontatlanságáért nem vállalunk felelősséget. look by colordonor