GoPro HERO4 Black teszt

GoPro Hero4 Black, 4K UHD 30fps videóval, WVGA 240 fps lassított felvétellel

A legolcsóbb GoPro Hero típussal összehasonlítva látszott, hogy mindenféle kicsomagolás-nehezítést találtak ki a műtárgyként becsomagolt GoPro Hero4 Black dobozához. Az átlátszó plexikocka külön rá van ragasztva a tartozék-tartó papírdobozra, illetve egy külön műanyag talp ad a tokban elcsomagolt gépnek állványzatot - ez és a plexi együtt adja az exkluzív hatást.

Maga a gép minőségi gumírozott borítást kapott végig az oldallapjain és a hátlapján - még a gombjain is -, valamint ezüst színű, matt (ujjlenyomatot nem "megőrző") műanyag előlapot.

Power gomb Menü

A menüje nagyjából kétszerese az alapmodellnek, ui. itt kapunk egy Beállítások gombot is, ami egy harmadik gomb a már ismert előző kettőn, a ház elején - menü gombon - és a tetején lévőn - exponálógombon - felül.

A kétgombos modelleken a Power gombbal a menübe belépve továbbra is csak úgy léphettünk ki, ha a végéig elnyomkodjuk, ott pedig az Expo gombbal kilépünk.

Beállítások Menü

A Beállítások gombbal viszont nemcsak beléphetünk egy másik menübe (ahol a Protune-t is elérhetjük), hanem bármikor bármelyik menüből ki is tudunk lépni.

Ezzel kétségtelenül gyorsabb lesz a beállítás. A harmadik gomb a Hero3-nál jelent meg először, de akkor még csak a Wifi-beállításokra szolgált. Végül a Hero4-nél megadta magát a rendszer, lett egy teljes értékű harmadik, Beállítások gomb (amivel természetesen a wifit is, de mindenféle mást is lehet állítani).

Bekapcsolási sebesség

Bekapcsolás után közvetlenül, amennyiben a Gyors Bekapcsolás módot használjuk, 6,1 másodperc telik el a gomb megnyomásától kezdve a felvétel elindulásáig.

Fotónál és videónál egyaránt. Ez kicsit sok idő. Az alap Hero ennél gyorsabb volt. A bekapcsolás megnyomása és a felvétel elkészülése között legfeljebb 2-3 másodpercnek kéne eltelnie ahhoz, hogy ne maradjunk le egy gyorsan történő eseményről. Az 5D-nél ez, kikapcsolt állásból (vagyis a power kapcsolót is be kellett kapcsolni), fotónál 1,9, videónál 2,9 másodperc alatt sikerült. A GoPro Hero4-nél van ugyan Quick capture, de azzal sem csökken az indítás 6 másodperc alá.

Tartozékok

Csomagban mellékelt tartozékokban nem bővelkedünk. Gyakorlatilag semmivel nem adnak többet a dobozban, mint a legolcsóbb, nemrég megjelent alap GoPronál.

Egy akksit kapunk tartozékként, mert a GoPro HERO4 Black természetesen nem beépített akksis, mint az alapmodell.

A minőségi, vízálló tokhoz itt is kapunk egy vízálló hátlapot és egy hátul nyitott keretet. Utóbbit a felszíni, esetleg hangfelvételt is igénylő esetekben használhatjuk. Tokba téve sajnos nem férünk hozzá se az akkuhoz, sem a csatlakozókhoz, sem a kártyához.

Képminőség

Látószög

Mivel egy fix gyújtótávolságú lencséről beszélünk, limitált a különböző látószögek használata. A lenti ábrán full-frame-es (5D) látószögeket hasonlítottam össze a három-féle videós látószöggel (narrow, middle, wide, azaz keskeny, közép, széles). Látható, hogy a 24mm-nél egy kicsit keskenyebb látószög már a legszűkebb GoPro-s üzemmód.

Skálázás és Moiré

A skálázás minden videó felbontásban nagyon jó, egyedül a slow-motion, azaz a lassított üzemmódokban, vagyis 120fps-en és 240fps-en találtam lépcsősödést, amit a lenti beágyazott lassítós videóban 0:31-től lehet látni, amint a háttérben lévő Rákóczi híd vízszintes vonalain van egy kis bizonytalanság.

Video: A Protune-Flat-ben felvett videón az első és utolsó előtti (kutyás) snittben is maszatos a tok előtétlencséje, ezért lett ilyen homályos. Mindig törölgessük, mert meglátszik.

A "normál" sebességűek, azaz a 60p és annál lassabban felvetteken azonban nem látszott semmi ilyesmi. Moiré és lépcsőzetesség-mentesek voltak. A váltóábrába betettem két videós és egy fotós kivágatot, amin elég sok a párhuzamos, bordázott él, jól látható a minőségi méretezés.

Kép élesség

Low-ra tettem a tesztem legelején a képélességet, mert mindig is a túléles kép volt az egyik legzavaróbb számomra. Legzavaróbb, de csak a beégett részletek után, úgyhogy az expó kompenzációt, (merthogy az is van, wow) is állítottam -1 rekeszre. Rögtön be is töltöttem Premiere-be és tényleg wow.

Ehhez a kis kamerához képest tényleg szép képet csinál, bár a 60 Megabit a 4K-ra éppen hogy elég - mozgás közben elő is jöttek a tömörítési hibák - pl. a vízfelszín nem teljesen blokkosodásmentes -, de sosem esett szét a kép. Mivel UHD megjelenítőn meg sem tudtam nézni, csak 1:1 croppolásban találtam meg a hibát, full-HD leméretezésben makulátlan és nagyon éles. Az utólagos élességet minimálra is már volt annyira éles, hogy további élesítést nem is tartanék esztétikusnak.

Skálázás: 1:1 cropban két különböző felbontású videó és a max. felbontású JPG. "Low", azaz a legkisebb élesítéssel

A native fehéregyensúly egy érdekes érték, nagyjából napfénynek megfelelő eredményt ad, de nem lesz nagyon intenzív vöröses műfénynél sem. Valószínűleg ez a Flat profil miatt van. Auto esetén már megjelenik az égboltkék is, Nativ esetén viszont egybefonódik egy meleg halvány narancsos függönybe az egész kép. A Flat miatt a csúcsfények sokáig nem égnek be, de a fall-off (az átmenet a még nem beégett részből a beégettbe) is szép (ellentétben a zöldes, tesztben is taglalt, alap-Heronál tapasztalttal).

Május végefelé, a Canon MiniX tesztnél előszedtem egy Hero3 Silver kamerát, ami full-HD-ba rögzített. Most visszanéztem azokat a felvételeket és megdöbbentem, hogy a Hero4 Black mennyivel jobb. Persze a Hero4-et "Low" Sharpnessen teszteltem, ami alapvetően meghatározta a sokkal szebb képet, a zajcsökkentés is sokkal jobb volt.

Ha jók a fényviszonyok (vagy inkább: ha legalább egy 80-100W-nyi hagyományos izzónak megfelelő fényerő rendelkezésre áll), broadcast-minőségű HD-képet állít elő a kamera, főleg 4K-ban, amit ha leméretezünk, nagy részletezettséget kapunk. Itt van például Kodak LUT-tal a 4K-s "Flat" felvétel, visszaméretezve 1080-ra. A LUT-ot Davinci Resolve-al tettem rá, abban volt beépítve.

Éjszaka

Az éjszakai felvételt bicikliről vettem fel, Protune beállításokkal (Flat, -1EV kompenzáció). Fehéregyensúlynak Native-ot állítottam be, mert a színzaj azon a legkisebb, és tudni akartam, mekkora zajt produkál. Világított beltérben, pl. az aluljáró, nem volt zavaró zajszint, abszolút kezelhető szint, a felbontás is megmaradt. Mivel 6400 max ISO volt beállítva, így eléggé felhúzta az erősítést, de a zaj miatt nem esett szét a kép, csak szemcsésebb lett. Újratömörítés után egyébként kicsit lágyabb lett a kép a Go Pro Studio-val, de ez külön jó is volt, így legalább kisebbre tömöríthette a zajos képet is a konverter a lényeg, vagyis az éles képrészletek romlása nélkül.

Utómunka

Beilleszthetőség profi anyagokba

Davinci Resolve-val utólag összehúzkodtam egy kicsit a Protune-os és az eredeti kontrasztos-színes Protune nélküli GoPro beállítást. Bár sokkal kisebb mértékben, mint az alap Heronál, de látható volt a Protune nélküli beállításban a beégett égbolt kékjének zöldbe hajlása, ami szerintem elég csúnya, főleg, hogy sokszor használjuk napfényben az akciókamerát.

Viszont a csökkentett kontrasztú Flatben ez már nem jellemző, főleg, ha még egy kicsit alá is exponálunk (az ábrán -2 értékkel lőttem alá), megmarad annyi az égboltból, hogy utólag korrigálva szép kék-világoskék-fehér átmenetet kapunk. A feketék persze zajosodnak, ha emelünk a képen, de az talán nem annyira csúnya, mint az eltűnt és színtorzult világos részletek.

A beégés sem fájdalmas, ha az átmenet szép, amihez viszont egy kis helyre van szükség, vagyis hogy tudjunk még emelni a Resolve-ban. Egyébként ha alulexponálunk, láthatóan szebb még a GoPro Studióban utánhúzott kép is, szóval nem is kell Adobe a korrekcióhoz (bár a Resolve ingyenes, de csak Cudás nVidia kártyával fut).

Go Pro Studio

Egy viszonylag (utómunkához és grafikus megjelenítés igényes szoftverekhez képest) lassú grafikus kártyával felszerelkezve csinálom a teszteket (960-as i7-es CPU, 8GB RAM, SSD, GTX650). Erre a gépre tettem fel a Go Pro Studio ingyenes verzióját.

Amit kezdetben tudni szerettem volna az az, hogy defish-elni (halszem torzítás eltávolítása) tud-e a szoftver. Tudott. Fájl betöltéskor ki tudunk szakaszokat jelölni a videókból, majd a szakaszokat egy batch-listára téve, elindíthatjuk a konverziót.

A konverzió azért kell, mert csak a konvertált fájlokat tudjuk vágni. A konverziókor már alapból bepipálhatjuk, hogy "Remove fisheye" és akkor UHD-ban is csak 30%-ot dobott a konvertálási időn, ami szerintem nagyon jó. Ez nagyjából 5-szörös valósidőnek felel meg. Premiere CS6-ban egy 1080/120p-s videó visszalassítását, defishelését és minimális kontraszt-korrekcióját kb 18-szoros idővel csinálta meg.

Miután előkonvertáltuk a programnak a videót, ez Edit fülön választhatunk sablont, ami különösen a Flat Protune-ban forgatott anyagnál tud szép lenni. A Protune sablon nem is ad semmilyen effektet a képre, csak visszasimítja kontrasztossá. Ezeken felül persze a jobb oldali, kicsit a Camera Raw-éhoz hasonló (csak kevésbé speciális) csúszkákkal lehet még az értékeket finomhangolni.

Time Lapse és konverzió

A képeket egyszerre, szekvenciaként képes beimportálni a szoftver, a videóvá konvertálását az import után ugyanúgy tudjuk paraméterezni, mint a videókonverziót.

Ha a képek fájlszámozása nem folyamatos (vagyis hiányzik egy kép), nem sikerülhet az egy szekvenciás import, akkor osztva lesz a videó. De osztva lesz akkor is, ha nagy a képen belüli változás. Pl. ha megmozdul/felborul a kamera, akkor is több szekvenciára bomlik a sor.

Fájl méretek

Eredeti fájl:

Formátum Felbontás, FPS adatsebesség hossz
AVC-MOV 2160p25 60Mbit 00:33

GoPro Studio Tömörítési idők:

UHD, 243Mbit 1080p, 97Mbit UHD, 311Mbit UHD, 253Mbit UHD, 216Mbit
tömörítési idő 02:43 06:58 02:04 01:59 01:56
méretezés -- 1080p -- -- --
minőség high high high middle low
Defish konverzió BE -- -- -- --

Akku, hőtermelés

Már a teszt legelején is érezhetően meleg volt a ház, pedig csak egy félperces 4K videót csináltam, azon túl csak a menüt nyomkodtam (kb 4-5 percig). A bekapcsolt wifi is erősen melegíti szegényt. Egy töltéssel abszolvált napom így nézett ki:

  • 4 darab (2 perc 24 mp) 2.7K/50fps videó
  • 9 darab (5 perc 02 mp) 2.7K/50fps videó wifi élőképpel
  • 5 darab (2 perc 25 mp) 2.7K/50fps videó, 10 órával később
  • 176 darab 12 Mpixeles kép (Time Lapse, 30 mp-es időközönként) - vagyis itt 74 percig tudott csak készenlétben maradni. Én még mondjuk vártam egy 5 órás time lapsot, mert bár a három egységből csak egy "ment le", de hátha. Valójában persze ha egy egység lemegy, jó ha 30% gyakorlati kapacitás marad csak.

Egy töltéssel 669 timelapse fotót csináltam 1 óra 52 perc alatt. Ezzel bizony nem hidalunk át túl nagy időtartamot, egy teljes napi timelapse-hoz plusz-aku hátlaphoz vagy folyamatos töltéshez lesz szükség. Utóbbi esetben viszont nem használhatunk tokot, mert az fedi a csatlakozókat.

A teszt alatt egyszer sem fagyott ki vagy állt le emaitt, mondjuk ha menetszélben vagy víz alatt használjuk, akkor ezzel nem lesz nagy probléma, de érdemes észben tartani. Nagyobb teljesítmény nagyobb hőtermeléssel is jár.

Wifi és élőkép

És igen. Az is van benne. Le is tölthetjük a Play-ről a GoPro app-ot, amin keresztül csatlakoztatható a készülék közvetlen wifi elérésen keresztül a telefonhoz.

A telefonon megjelenő LiveView nagyjából (a képernyőképből próbáltam kikövetkeztetni) 320x180-as méretű, ezt skálázza fel az app a telefon portré vagy tájkép állásának megfelelően.Újracsatlakozásko megjegyzi a beállításainkat nem csak a szoftver, de a kiskamera is (Wifi menu > GoPro App > Existing* -et kell választani).

Bár az opciók beállítására is lehet a tájkép kijelzőállást választani, állított módban jobban kiférnek a menüpontok. Ugyanazokat lehet egyébként itt is állítani, mint a Power, illetve a Settings gomb menüjeiben, de itt kényelmesen láthatunk egyszerre mindent.

Egyszer csak sikerült elég durván lefagyasztanom az applikáción keresztül, addig nyúztam, amíg a teszt végén csak sikerült. Egy class4-es kártyára próbáltam 4K/24 módban felvenni, nem tudtam a telefonon leállítani.

Aztán a kisgépen állítottam le, viszont azután megmerevedett. Újra próbáltam, akkor is kifagyott. Viszont hihetetlen, hogy ez a kis gép a 4K-s videót stream-elni tudta wifin keresztül a telefonra, még akkor is, ha nem száz százelékos kiforrottsággal (érdekes, hogy közben nem is szaggatott, de a videó végén kiírta angolul, hogy "a formátum lejátszása az eszközön nem támogatott")

A Preview Not Supported-et minden fotózás után kiírta a képernyőre, viszont az elkészült képeket simán lehetett vele nézegetni. Megosztani ugyan csak letöltés után lehet, de van lehetőség egy kicsi, huszadakkora (244KB, 960x720) méretű JPG gyors letöltésére is. De persze a 60 Megabites 100 megás 4K-s videót is le tudjuk szedni 1,5 megás 700 kilobites 240p verzióban.

Összegzés

Számomra döbbenetes minőséget nyújtott az első, évekkel ezelőtti GoPrókhoz és a most megjelent alapverzióhoz képest is. A mostanában szerencsére a DSLR-ekben egyre jobban elterjedő Flat Profil része a képbeállításnak, aminek segítségével más gyártók kameráinak képével is össze tudjuk igazítani a videót, biztosítva anyagunk folytonosságát.

Ahhoz képest, hogy nagyjából 1/2-col méretű CMOS-a van, nagyon jól teljesített a dinamika és zajtesztben is. Bár a ISO 6400-as éjszaka már erősen zajosodik, nem esik színpacákra szét a kép és nem mosódik össze negyedakkora felbontásúvá sem. Vagyis kellemes a zaj, még ha sok is.

Igazán szimpatikus és dögös képével megérdemelt előnyre tett szert a profi akciókamerák között.

Egyetlen igazán fájó hiányossága az akku, amit, ha képesek vagyunk a tokot időnként nélkülözni, kompenzálhatjuk egy, a helyszínen használt külső akksival (Power Bank-kal), rákötve az USB-jére. A 20 ezer forint körüli opciós akku-hátfallal viszont a tokot is használhatjuk, csak az nem fogja addig bírni, mint egy nagy kapacitású (mondjuk tablet-töltésre is elég) Power Bank.

A gyakorlati területekre (milyen a szörfdeszkán, autó oldalán-belsejében-alján, gitáron, fesztiválon/koncerten, menekülés közben, stb) szándékosan nem tértem ki, felfogató szettek és idő hiányában most maradt a minőség- és alapszolgáltatás teszt, viszont azok is eléggé meggyőzőek voltak ahhoz, hogy belekezdjek.

Tetszett

  • Kiváló képminőség, jó minőségű zajcsökkentő
  • Protune (állítható expó, élesítés és Flat Profil)
  • Jól használható, jó képet ad gyenge megvilágítás mellett is
  • Wifi élőkép (ha már nincs alapból kijelzője) és gyors visszanézési lehetőség applikáción keresztül
  • Nagyon jó SD-kártya menedzsment (elég buffer és gyors kártya-egység), nem szakad meg a felvétel, ha nem veszünk fel hosszan, még túl lassú kártyákkal sem).
  • Ingyenes, jól működő (nem egy fagyogatós ócskaság) szoftver vágáshoz, exporthoz, hozzá való fényelési sablonnal

Nem tetszett:

  • Lassú bekapcsolás
  • Melegedés és gyorsan lemerülő akku



GoPro Hero4 Black vélemények:

© 2017 - 220volt Magyarország Kft. | A feltüntetett árak, képek, leírások tájékoztató jellegűek és nem minősülnek ajánlattételnek, az esetleges pontatlanságáért nem vállalunk felelősséget. look by colordonor