Olcsó LG és Samsung LCD TV teszt

Nem egyszerű a 32-es LCD tévék mezőnyébe belecsapni azzal a küldetéssel, hogy készülékvásárlást segítsünk. Ebben a kategóriában a készülékek még alapáron kaphatók, relative olcsó mindegyik, és nincs túl nagy különbség köztük e tekintetben (sem), annak ellenére, hogy igazából minden panel más és más. Mégis úgy döntöttünk, hogy megnézünk pár aktuálisan futó Samsung- és egy, még a mezőnybe beillő LG modellt is.

Csomagolás

Rögtön a csomagolástól kezdve, ez a méret nagyjából a határa a monitor és a tévé közötti klasszikus választóvonalnak - ha manapság ugyan mondhatunk ilyet. A 32-es LG LH 3000 még állított kiszerelésben, egy, az utcán hordozást is lehetővé tevő - a dobozán lévő - füllel kerül forgalomba. De a Samsungoknak sem a 40-esekre már jellemző "leemelhető tetejű" dobozuk van, csak az egyszerű szétnyitható:


Samsung LE-32B650, LE-32B530, LE-32B450, LE-32B350, LG 32LH3000 kicsomagolás

Kellékek

Az LG Electronic LH 3000 távirányítója jobb, mint a Samsungoké, jobbak voltak a gombjai, az enyhén kattanó gombok számomra pozitívan nyomatékosítók, biztos tudom, hogy megnyomtam őket, és "végre kell, hogy hajtódjon a parancs". A Samsungoké sajnos nem ilyen. Persze az LG vezérlésében is voltak "különleges" momentumok, pl. szeretett bekapcsolódni még a Samsungok távvezérlőjével is (vagy mással, nem tudom mivel, de bekapcsolódott, ha bekapcsoltam a Samsungokat), bár további funkciók nem voltak elérhetők szerencsére, csak a sajátjával. A tévékhez még mellékelt talpakat, illetve azok összeszereléséről a videókban láthatjátok:

Bekapcsolás, csatornahangolás

Bekapcsoláskor természetesen azonnal szembesülünk az automata csatornahangolással. Mivel semmiféle antennát nem csatlakoztattunk, így persze nem is találtunk semmit.
A keresést az LG 32LH3000-nél kezdtük.

LG 32 LH3000 LCD HDTV
LG 32 LH3000 LCD HDTV

Becsülettel végigment az analóg és digitális tévé, illetve rádióadók helyén a kereső, majd a végén kiírta melyiknél hány találta volt (most nulla).
Második körben megpróbálkoztunk egy erősnek mondott ("digitális tévé vételére is alkalmas") szobaantennával, ami a digitális adást tekintve nem, de az analógoknál már hozott némi eredményt.
Megpróbáltuk az ablakba kitéve is, így már, bár nagyon szétesve, de meg tudott jeleníteni időnként pár képet az élő digit adásból. Bár az analóg adások egészen tiszták már így, a digitálisak élvezhetetlenek.
A "legerősebb beltéri antenna"-nál pedig csak egy kültéri lehet erősebb, ezért beszereztünk egyet, ami viszont tökéletesen befogta az összes földi DVB-T adást (m1 HD, m2 HD, Euronews, Duna, Duna Autonómia, RTL-KLUB, TV2, DAB radiók (MR1,2,3 - HE AAC formátumban). A kültérit már fordítgatni sem kellett, hogy tiszta adást kapjunk, a Duna parthoz közel befogott mindent, még bent, az ablaknál is (vagyis ha jó helyen vagyunk, nem is kell kiszerelni a külső falra az antennát).

A digitális adásoknál rendelkezésre áll még a táblázatos műsorkalauz, ami gombnyomásra megjeleníthető, segítségével áttekinthetjük az aktuálisan futó adásokat, és könnyen kiválaszthatjuk mi érdekel minket (persze nem mindig használható, pl. olyan tévéknél, amik gyakran csúsznak sokat a műsorkezdéssel, pl. mint a teszt pillanatában az RTL-KLUB is). Itt még azt is be lehet állítani, hogy a kezdés időpontjára visszakapcsoljon a tévé automatikusan az előre beállított adásra az épp aktuálisan nézettről (előtte egy figyelmeztető ablak jelzi, hogy át fog kapcsolni egy percen belül).

Samsung LCD TV műsor átkapcsolás
Samsung LCD TV műsor átkapcsolás

Menü

Az előző Samsung LCD TV teszt modelljeihez képest természetesen jelentős dizájnváltáson esett át a menürendszer. Áttekinthetőbb lett így, oldalirányú tagoltságával, vagyis több lépcsőt kapott, de ezért legalább könnyebben megjegyezzük, mi hol van.

Nagyon tetszett az LG TV gyorsmenüje, amivel az összes fő funkció leglényegesebb elemeit egy kurzornavigálós - almenü nélküli - menüben tudjuk állítani. Ideértve a képnagyítás üzemmódjait is, amit ráadásul egészen apró lépésekben is állíthatunk. Egyébként a sokféle belenagyítás a Samsungoknál is jellemző, és - bár sokkal kényelmetlenebben, csak több lépcsővel beljebb - ott is tudjuk finoman le-fel tologatni a 4:3-as képet, amennyiben bele akarunk nagyítani. Ill. használhatjuk a 14:9-es arányt is, ami nagyjából "félúton" van a 16:9 és 4:3 között. Meg persze az (Samsungokban) "auto széles"-nek nevezett beállítást, ami detektálja a sötét sávot (amennyiben persze nincs változás azon a területen), és belenagyít a 4:3-as képbe.

Digitális DVB-T tévécsatornáknál sokszor hangot is választhatunk, bár ez a magyar földi csatornákról nem mondható el.

Képminőség

Az LCD TV-ket egymás mellett teszteltük, HD-lejátszóról, nagyfelbontású filmen, de megnéztünk pár tesztanyagot is, ami direkt erre a célra készült.
Kissé tanácstalanul indultam neki a minőségi tesztnek, ugyanis nagyon hasonló modelleket vetettünk össze, az áruk/kategóriájuk azonos. Mégis, egymás mellett nézve rajtuk ugyanazt a HD-filmet, különböző volt mindegyik. De ez a különbség is csak egy bizonyos nézőszögre értendő, ugyanis ha hajszálpontosan szemben ülünk a készülékekkel - mint ahogy az javasolt, de társas tévézésnél majdhogynem kizárt - akkor már sokkal egyformábbnak tűnnek. Először azt próbáltam megtalálni, hogy egy adott film számomra melyik tévén a legszebb, majd a többin állítani, hogy kicsit közeledjek ahhoz. A mezőnyben két tévé az, ami nem 1080p-s natív, a Samsung B350-es és a B450-es. Ez a kettő képe sem volt ugyanaz, a mérések során is találtam különbséget közöttük. Az adatlapjuk szerint különböző a jelfeldolgozó, illetve, a képjavító elektronikájuk. Az előző csoportos LCD TV-tesztben inkább hasonlított a megjelenített film egy nagy számítógép-monitoros filmnézéshez, mint egy mozi élményhez. Próbaképp sikerült beüzemelni a "múltkori" 46-os csúcskészüléket is, aminek bizony láthatóan gyengébb képe volt az új tévéknél. Erősebb maszatolás a színekben, és alacsonyabbnak tűnő egyidejű kontraszt, amitől laposabb és élettelenebb lett a kép. Az újaknál szemmel láthatólag figyeltek a jobb kontúrkezelésre és jobb színmegjelenítésre. Ennek ellenére úgy tűnik, mintha a paneleknek lenne egy alap karakterisztikájuk, amin állítani csak kis mértékben tudunk, vagy ha állítunk, nagyon elmászik a szürkeszintenkénti RGB együttállás. Vagyis ha lentebb veszem pl. a kék erősítést, nem csökken a kék a teljes tartományban, csak mondjuk 30, vagy 40%-os szürkeszinttől, azaz a kék bennmarad a sötétebb képtartalomban, így viszont "kékebb" lesz a sötétebb képrészlet, mint a világosabb, ami zavaróbb, mintha az egész kép egységesen kékes (vagyis maga a tévé színhőmérséklete hideg). De ezt még lentebb kifejtem bővebben.


Normál mód színhűségi grafikon
Normál mód színhűségi grafikon

Film mód színhűségi grafikon
Film mód színhűségi grafikon


A mezőnyből - összehasonlítva a gyári, választható képprofilokat - az LG szaladt el leginkább a kék felé, és itt is, ahogy a többi panelnél is általában, 30% alatt mindegy melyik profilt állítjuk be, "visszaüt" az eredeti kékes karakterisztika. Viszont az RGB együttállás így marad meg, mégis pl. a monitorok szürketartását mutató "deltaE" érték, vagyis, hogy a szürkeskálán haladva mennyire "színesedik" a szürke (az alacsonyabb a jobb érték), majdnem mindig nagyon magas.


Samsung LCD TV képminőségi beállítások

A kontraszt érték végig csalóka volt a tévéknél, ugyanis volt pár kiugróan magas érték még elvileg, a Samsungok menüje szerint, kikapcsolt dinamikus kontraszt mellett is. Az LG LCD-nél tisztább volt a helyzet, kikapcsold dinamikus kontrasztnál 2300:1 ("mozi"), 2600:1 ("játékgép") értékeket mértünk, "közepes" dinamikus kontrasztnál pedig 8080, 8773, és 8558:1-hez jött ki a "kiemelt" beállítás "meleg", "közepes", illetve "hideg" színprofiljaihoz
Azért is a gyári beállításokat mértem leginkább, mert az "egyéni" beállítás rontotta a kontraszt és deltaE értékeket. Olyannyira, hogy az LG-n végzett egyik "egyéni" beállítgatásaim sokán, ahol próbáltam melegebb színprofilt beállítani úgy, hogy minél kevesebb bíbor, azaz vörös és kék kilengés legyen a képen (illetve leginkább a magasabb szürketartományban), 8:1-re sikerült az ON/OFF kontrasztot leredukálnom. Pedig a gyártó tett egy "képbeállítás varázslót" is a menübe, ahol próbálja beállítatni velünk a képet, de hát hogyan is? Hiszen a mintakép is ugyanazon a képernyőn jelenik meg, mint amit állítunk épp, és az egységes háttérvilágítást sem tudjuk képterületenként (mintakép kontra mellette a "beállító kép") változtatni. Szóval annak használhatóságáról kb. ennyit.
Az egyéni beállításokkal természetesen a Samsung modelleknél is csínján kell bánnunk, mert hasonló minőségromlás lesz a vége a "túltekergetésnek". Az Lg-nél egyébként csak az "egyéni" képprofiloknál (kettő ilyen van) engedélyezett a kétféle ("gain" és "tilt") R-G-B színkorrekciós állítás, a Samsungoknál a "Mozi"-profil mellett is állítgathatunk. Ennek ellenére igyekeztem az alapbeállításokat figyelni, hogy egymáshoz képest azokban hogy néznek ki.

Samsung 32B350 hangszóró
Samsung 32B350 hangszóró

A legolcsóbb, Samsung 32B350-es modell, és az egyel felette álló, de még szintén nem full-hd-s tévére, a B450-re is érdemes odafigyelni az alacsonyabb felbontás ellenére. Bár ha 1:1 pixeles képmegjelenítést ("screen fit" vagy "képernyőhöz igazítás") állítunk be, természetszerűleg a full-HD-sok nyerik el a natív megjelenítésük miatt a pontot, mégis, a 32-es tévék igazából még nem olyan nagyok, hogy a nem 1:1-es pixeles megjelenítés rendes "tévénéző távolságból" feltűnjön, hacsak valaki kifejezetten nem erre figyel. Számomra kb. olyan a különbség, hogy a HD-ready-seken látom még, hogy kellemesen éles a kép, a full-HD-sokon már kevésbé, mivel finomabbak a kontúrok, így már nem látszanak a direkt élek - mélyebb az egész, de nem élesebb (ha fogalmazhatok így). Mind a két Hd-ready-snek egyébként nagyon barátságos, meleg színű mozi-profilja volt. Maguk a panelek is "normál" színprofil esetén is melegebb tónusú képet adtak, mint az B530-as, vagy a B650-es "normál"-ban.

Samsung 32B530 talp
Samsung 32B530 talp

Kicsit bajban vagyok, ha a méréseimre gondolok, mert nekem jobban tetszett a Samsung 450-es LCD TV picit talán zöldes profilja, mint mondjuk a 650-es pontosabb, de hidegebb képe, annak ellenére, hogy a méréseim nem igazolják a tisztább RGB szinteket. A 450-esnek - nagyjából a 350-eshez hasonlít, de e tekintetben valamivel mégis jobbak - neki voltak viszont a mezőnyben a legjobb feketéi. Szerintem. Pedig az abban lévő részlet itt volt a legkevesebb. Az LG-ben, és a 650-esben is részletesebb a fekete, viszont nem annyira fekete. Ez már talán inkább személyes ízlés, hogy mit preferál az ember, én hajlandó voltam pár részletről lemondani a feketébb érzetért.
De láthatóan a szikrázó napfényes jelenetekben nagy igazán a kontrasztkülönbség a 450-es javára. Egyidejű kontrasztot sajnos nem mértem, de szemre nagyobbnak tűnt - lágyabb volt a 650-esen ugyanez a napfényes kép. Viszont a színei sokszor természetesebbek voltak a 650-esnek még ha hidegebbek is. A mérések alapján egyébként pont mindkét típus feketéjében sok a kék, mégis, a 650-esnél ez szemmel látható volt, a 450-esnél viszont egyáltalán nem tűnt fel. Ami viszont egy idő után feltűnt, hogy ha hajszálpontosan szemből nézem a 650-est, sokkal kevesebb kék lesz a feketében, és melegszik is a kép, viszont nagyon kis szög is elég, hogy újra visszajöjjön ez a kékség. Pedig sokszor nem nézzük pont szemből a tévét, és úgy tűnt, hogy e tekintetben legtovább a B450-es TV tartja meg a feketéjét.

Samsung 32B650 betekintési szög
Samsung 32B650 betekintési szög

Samsung 32B530 betekintési szög
Samsung 32B530 betekintési szög
Samsung 32B450 betekintési szög
Samsung 32B450 betekintési szög
LG LH3000 betekintési szög
LG LH3000 betekintési szög

Az LG és a B650-es Samsung sajnos hamarabb elbuknak. A mérések annyiból igazolják ezt, hogy a legjobb RGB együttállást a B450-es mozi módjában találtam (mégha eléggé görbül is összevissza az a vonal), ráadásul majdnem teljes spektrumon tartja a 6500K-s középértéket. Persze ez az együttállás kb. 20%-os szürkétől kezdődik, az alatt eléggé kaotikus a szürketartás, ami valószínűleg a dinamikus kontraszt működésének tudható be, úgyhogy a képen ez általában nem látszik (a B650-esnél és az LG-nél alapértelmezett a kikapcsolt dinamikus kontrasztú gyári mozi-profil, a kisebbeknél nem).

Samsung 32B650 100Hz-es FullHD LCD TV
Samsung 32B650 100Hz-es FullHD LCD TV

Megemlítendő, hogy a mezőny egyetlen 100Hz-es tagja a B650-es készülék, ami bár úgy tűnt ilyen képfrissítést nem támogat, de valószínűleg duplázódással éri el, hogy ne fárasszon annyira a képvillogás. Ennek a szemkímélő üzemmódnak a hasznosságát a tévék párhuzamos vizsgálata miatt nyílván nem tudtam megítélni, viszont kapott egy Motion-smoother-t, vagyis egy képinterpolálót ("100Hz Motion Plus"), ami, hogy a filmekben a mozgás finomabb legyen, két kép között számol egy köztes képet. Ezeket a képeket mozgásdetekcióval számolja, vagyis figyeli az elmozdulás irányát és mértékét, és a két fázis közé mozdítja be az "álképet". Ez technikailag sokszor egészen jó eredményt ad, viszont véleményem szerint esztétikailag kifogásolható, vagyis sokaknak nem fog tetszeni, ha a filmes képek interlace-es videóképekre jellemző mozgásélményt adnak. Ezért is tettek be fokozatokat a menüben, illetve van két paraméter is ("elmosódáscsökkentés" és "torzításcsökkentés"), aminek mentén az "egyéni" módjában állítgathatjuk
Csináltam mindegyik készülék feketéjéről egy hosszú expozíciós próbaképet is, amin nem láttam semmi különöset, talán annyit, hogy a B650-esé volt a leghomogénebb, a többinél nagyjából hasonló mértékben voltak sötét-világos foltok.

Samsung 32B650 háttérvilágítás
Samsung 32B650 háttérvilágítás

Samsung 32B530 háttérvilágítás
Samsung 32B530 háttérvilágítás
Samsung 32B450 háttérvilágítás
Samsung 32B450 háttérvilágítás
Samsung 32B350 háttérvilágítás
Samsung 32B350 háttérvilágítás
LG LH3000 hattervilagitas
LG LH3000 hattervilagitas

Motion Resolution

A három full-HD-ssal néztem meg, mennyi marad a felbontásból mozgás esetén (100Hz Motion Plus-t kikapcsoltam). Mindháromnak megmaradt a maximális függőleges felbontás, ui. nem mosódott el a kép, a fényképen csak a mozgás két állapotának homályos nyomát lehetett látni, nem az elmozdulás két pontja közti homályos vonalat. A 650-es ebből a szempontból kivétel volt, bár lehet, hogy valamit bekapcsolva hagytam, ugyanis 750-800 közötti felbontást tudtam még kiolvasni, a sűrűbb vonalak már egybefolytak (ami biztos, hogy a 100Hz Motion Plus-nál csökken a mozgó felbontás).

Mozgás közbeni olvashatósági teszt
Mozgás közbeni olvashatósági teszt

Fogyasztás

Megvizsgáltuk a készülékek fogyasztását is egy fogyasztásmérő konnektorral. Bár az LG 32-LH3000 még a matricáin is hirdeti energiatakarékos programjait, azt nem érdemes túlmisztifikálni. Úgy találtuk, hogy a fogyasztás csak a háttérvilágítás erősségétől függ. Hogy épp mi van a képen (értsd: világosabb, vagy sötétebb jelenet), a fogyasztást nem befolyásolja. A Samsung 350-esnél a készenléti is már 0,7W volt. Bekapcsolt állapotban minimum háttérvilágításon (0-s fokozat) pedig 34W, "félfokozaton", ha a csúszka középen áll (5-ös skála), kb. 55W, max. fényerőn (10-es skálán) pedig 99. A Samsung 450-esnek és az 530-asnak sem volt mérhető (<0,1W) készenléti fogyasztása. Bekapcsolva a 450-es minimumon 36,5, középen szintén kb. 55-, maximumon pedig 96,5W-ot fogyasztott. Az Samsung 530-asnak pedig 35,6/55,6/99,4W, vagyis az előző kettővel majdhogynem megegyező értékei voltak. A 650-esnek, valószínűleg a kicsivel fényesebb kijelzője miatt, 110W volt a maximum fogyasztása, kb. 80W az 5-ös és 46,4W a 0-ás, azaz a minimum fokozaton. Az LG LH3000-nek nagyjából a Samsung 350/450/530-as panelekkel megegyező fogyasztása volt.

KészenlétMinimum háttérvilágításKözepes háttérvilágításMaximum háttérvilágítás
LG 32LH30000.1W35.9W55.1W97.3W
Samsung 32B3500.7W33.3W55.8W99.8W
Samsung 32B4500.1W36.5W55.3W96.5W
Samsung 32B5300.1W35.6W55.6W99.4W
Samsung 32B6500.1W46.4W80.4W110.2W

Samsung 32B530 LCD TV fogyasztás
Samsung 32B530 LCD TV fogyasztás

PC-üzemmód

Ha esetleg valaki számítógéphez monitorként, vagy monitorkiegészítőként használná a tévéket, megteheti egy DVI-HDMI átalakító segítségével. Bár az 1:1-es pixeles megjelenítés még mindig csak egy bizonyos beállításban működik, több olyan üzemmódot is támogat, amit korábbi modellek nem, pl. az 1440×900-asat. Sajnos a HD-Ready modelleken nem tudtam ilyen, 1:1-es üzemmódot találni, bárhogy sakkoztam a felbontással és a frekvenciákkal, csak ott maradt a rossz képújraméretezés nyoma. Képek az üzemmódokról A Full-HD-s LCD TV-k viszont nem tudtak csak 50i-s, azaz "25 Hz, interlaced" frissítéssel 1:1-es képet kitenni, bármilyen más frekvencia esetén több-kevesebb keretet rakott a megjelenő desktop köré. Érdekes volt még ez a "sharpness-dolog" is, történetesen, hogy ha PC-ről hajtottam a Samsungokat, javallott volt nullára venni az élesítést, különben felesleges kontúrosodást tapasztaltam, viszont, ha HD-lejátszóról néztem őket, jobban közelített a normál állapothoz a gyári alapértelmezett. Az LG 3000-nél mindegy volt melyikről megy, ugyanúgy kb a 70-es (100-as skálán) volt a "normál", azalatt homályosított, felette meg élesített. Ahogy már említettem, az LG ezért volt számomra az élesítés terén a nyerő, mert valahogy szebben jelenítette meg az éles kontúrokat és még külön állítható is volt a függőleges és a vízszintes felbontás, vagyis ha valakinek szempont a desktop megjelenítése a képernyőn, mindenképp ezt ajánlanám a szép kontúrjai miatt.

Konklúzió:

  • LG LH3000

    Samsung 32LH3000 LCD TV
    Samsung 32LH3000 LCD TV
    A szép kontúrok és a széles skálájú élesítés miatt mindenképp ennek a tévének volt a legszebb rajzolata. A kontrasztja nem az igazi, de a feketékben lévő részletek meg vannak, mégha egy kicsit magasan is. A menüje jobban tetszett a Samsungokénál, elsősorban a könnyebb (gyorsabb) navigáció (közvetve a jobb távirányítója) miatt is. Ha kicsivel jobb feketéje, illetve nézőszöge lenne, ezt választottam volna.

    Samsung 32LH3000 LCD TV csatlakozók
    Samsung 32LH3000 LCD TV csatlakozók
  • Samsung 350, 450

    Samsung 32B350 LCD TV
    Samsung 32B350 LCD TV
    Samsung 32B450 LCD TV
    Samsung 32B450 LCD TV
    Alapvetően egyként kezeltem őket a teszt során, így most is így tennék, de ha ha nekem választani kellene közülük, én a 450-est választanám a szép feketéjéért, és a jó nézőszögért. Persze, mivel nem full-HD-sak így 1:1-es megjelenítésre sem használhatók sajnos, de még 1366×768-ban, és 720p-ben sem sikerült nekem ez a mutatvány.

  • Samsung 32B350 csatlakozók
    Samsung 32B350 csatlakozók

    Samsung 32B450 csatlakozók
    Samsung 32B450 csatlakozók

  • Samsung 530

    Samsung LE-32B530
    Samsung LE-32B530

    A legolcsóbb full-HD-s Samsung készülék, kevésbé tökös, kontrasztos képpel, mint a HD-Ready-k, de egészen kellemes volt a film mód, ha a meleg színprofilt válaszottam. Ennek sincs akkora kontrasztja, mint a Hd-ready-seknek.

  • Samsung 32B530 csatlakozók
    Samsung 32B530 csatlakozók

  • Samsung 650

    Samsung LE-32B650
    Samsung LE-32B650

    A sok extrával telepakolt Full-Hd-s alaptévé. Minden van benn, még USB-ről is játszik le mkv-s HD-filmeket (persze feliratot nem tesz rá, meg a DTS-el sem lesz kibékülve, de lejátsza). Rengeteg féle tunert pakoltak bele, DVB-T mpeg-4, DVB-C, stb., még az internetcsatlakozás is lehetséges. Kipróbáltuk, routeres etherneten keresztül csatlakoztattuk. Kitette teljes képernyőre a youtube videókat. Mindenesetre egy igazi kis mindent-egyben tévé, bár engem annyira nem győzőtt meg a képe a kis nézőszöge miatt, de ha valakinek fontos, hogy sokat tudjon egy tévé, jó választás lehet.

    Samsung LE-32B650 csatlakozók
    Samsung LE-32B650 csatlakozók



Videó tesztünk az LCD TV-kről:

© 2014 - 220volt Magyarország Kft. | A feltüntetett árak, képek, leírások tájékoztató jellegűek és nem minősülnek ajánlattételnek, az esetleges pontatlanságáért nem vállalunk felelősséget. look by colordonor