• AKCIÓK
  • FOTÓS OKTATÁS
  • FOTÓS ESZKÖZ BÉRLÉS
  • FOTÓS, VIDEÓS WORKSHOPOK
  • 7% CETELEM KEDVEZMÉNY
  • HÍREK, TESZTEK
  • BEMUTATÓTERMÜNK
  • GY.I.K.
  • KAPCSOLAT
  • Kategóriák
    törlés

    Tesztjeink
    Akciókamera és drón
    Állvány és gimbal
    Audió
    Bang & Olufsen
    Canon
    Fotós eszközbérlés
    Fujifilm
    GoPro
    Legújabb tesztek
    Objektív
    Objektívszűrő
    Olympus
    OM SYSTEM
    Panasonic
    Segítség vásárláshoz
    Sigma
    Sony
    Tamron
    Távcső
    Szűrés törlése

    Canon EOS R teszt - Az első fecske

    220volt
    220volt
    2022.01.12 12:28
    Canon EOS R teszt - Az első fecske

    A Canon 2018 szeptemberében mutatta be az EOS R -t, az első Full Frame méretű szenzorral ellátott MILC gépét, amely az EOS RP megjelenéséig egyedül hordozta ezt a technológiát.

    A Nikonhoz hasonlóan a Canon is kivárt, nem rohantak fejvesztve a Sony innovációi után, akik már 2013-ban kifejlesztették az FF MILC-et. Előbbi két gyártó kivárt, hogy ők már ne kövessék el a kezdetekben jelentkező hibákat. Szerintem azért egyet azért mégiscsak sikerült...

    A Canon EOS R felépítése

    A váz viszonylag kompakt méretű és tömegű a maga 660 grammos súlyával, ami például az 5D Mark IV 890 grammjához képest 230 grammal könnyebb. Azért ezt hoztam példának, mert tudását tekintve ez a már említett DSLR-es társa alá és a 6D Mark II fölé pozícionálható.

    Ergonómia tekintetében kifejezetten jó az összhatás, a kisujjam sem lógott le róla, az RF 50 mm f/1.8 STM objektívvel kimondottan könnyű volt dolgozni. A 695 grammos RF 70-200 mm f/4L IS USM-re váltva már azért jobban meg kellett markolni a szettet, amely súlyban némileg izmosabb, viszont méret tekintetében még mindig kompaktnak mondanám, mivel az objektív a világ legkisebbje ebben a kategóriában.

    Egy Canon DSLR után kicsit furcsa volt - vagyis inkább úgy fogalmaznék, hogy más élményt nyújtott - , mivel vannak rajta okos megoldások. Például, hogy a módválasztó tárcsa helyett csupán egy gomb található a váz tetején, amit megnyomva, a hátsó LCD-n lehet kiválasztani a kívánt opciót. A váz tetejének bal oldalán található a ki-be kapcsoló tárcsa, aminek nagy előnye, hogy véletlenül egészen biztosan nem állítódik el.

    Kicsit hiányoltam a felső státusz kijelző mellől a megszokott, dedikált ISO és fehér-egyensúly gombokat, viszont a markolat elején található M.Fn gombra az érzékenység pont beállítható. Ezen kívül még további négy opciót kínál a váz. Emellett persze rengeteg gomb testre szabható, ráadásul különböző opciók választhatók fotó és videó módban - utóbbi esetében a videofelvétel gomb, értelemszerűen nem állítható át. Ezenkívül a felső LCD mellett látható villanykörtére hasonlító kis ikon, a MODE gomb, az AF-On, a csillag, a fókusz mező pozícionálásáért felelős gomb, a navigálógombok és a SET is ellátható olyan funkciókkal, amelyek még komfortosabbá teszik a használatát. A választható lehetőségek tárháza viszonylag széles skálán mozog.

    A 3.69 millió képpontos, 0.76x-os nagyítással rendelkező OLED EVF jobb oldalán található egy érintős M-Fn sáv, ami szintén programozható - kifejezetten tetszett, hogy ez a sáv zárolható, tehát rajta kell tartani a bal oldali nyílon az ujjam kb. 1 másodpercig, és csak utána aktiválódnak a hozzárendelt funkciók. A tesztidőszak elején ez nem volt bekapcsolva és így mindig elállítódott a fókuszmező, amikor hozzáértem a jobb oldalához, ami bizony elvétve előfordult, és elég bosszantó volt.

    A kihajtható és forgatható 3.2 col átmérőjű, 2.1 millió pixeles hátsó LCD elég masszívnak tűnik. A rajta megjelenő menü struktúrája nem változott, hat fő kategóriában több képernyőnyi alpont található, amelyek egyáltalán nem nevezhetők bonyolultnak.

    A váz bal oldalán három műanyag ajtócska alatt található a távkioldó, a mikrofon bemenet és a fejhallgató kimenet, a mini HDMI és USB Type-C csatlakozók. Utóbbi töltésre is használható, ha esetleg kevés lenne a markolatban található, LP-E6NH névre keresztelt, 2130 mAh-s Li-ion akkumulátor (amellyel egy feltöltéssel 370 kép készíthető, legalábbis a gyári adatok szerint).

    A jobb oldalon egy kicsinyke ajtó mögött bújik meg az UHS-II támogatású egy SD fogadására alkalmas slot. Itt csatolnék vissza a bevezetésben már említett egyetlen hibára - nos, ez lenne az, vagyis a dupla kártyafoglalat hiánya.


    A Canon EOS R képminősége

    A Canon nem fejlesztett teljesen új szenzort az EOS R számára, inkább átvették az 5D Mark IV-ben található 30,3 MPixeles CMOS rendszert. Ennek köszönhetően elérhető élőképes élességállítás során a gyors fázis-különbség érzékelés.

    Ezt megtámogatták a DiGiC 8 processzorral, így már a CR3 fájlformátum íródik, 14 bites színmélységgel a nyers képek esetében. Továbbá nagy puffert és gyors írási sebességet is kapunk azért, hogy ne keljen várni a technikára. A RAW mentésénél egyébként választható a Dual Pixel RAW is, amely dupla fájlméretért (kb.70 MB/kép ) cserébe megadja a lehetőséget a fókusz utólagos finomhangolására a Canon Digital Photo Professional szoftverrel. Arról nem is beszélve, hogy rengeteg tartalék van ezekben a fájlokban, utómunka során számos részlet visszanyerhető az elrontott expozícióból. Ezek a nyers képek egyébként a vázon belül módosíthatók, majd konvertálhatók is.

    Az EOS R 8 kép/mp-es sorozatfelvételre képes 100 JPEG és 47 RAW fájlig egyenletes sebességgel, fölötte sem áll le a sorozat, csupán lassul. Ez a szám folyamatos AF mellett 5 kép/mp-re csökken.

    Érzékenység tekintetében a natív érték ISO 100, ezt 1/3 Fé lépésközzel növelhetjük egészen ISO 40000 tartományig. A felső határ ISO 51200-ra és ISO 102400-ra tolható ki, míg lefelé ISO 50-re terjeszthető. A menüből elérhető zajszűrést érdemes a legmagasabb fokozatba állítani, főleg, ha magas ISO-t használunk.

     

    Letöltöm a nyers fotókat!

     

    Nem okozott nagy meglepetést, hogy ebben a vázban is a Dual Pixel CMOS AF rendszer található, amely egyedülállóan egyenletes fókuszváltásokra képes. Azonban nincs kontrasztalapú élességállítás, csak fázis-különbség alapú. Ez ugyan kicsit meglepő ebben a kategóriában, de így is teljességgel élhető a gép, mivel csak minimális esetben okozhat ez gondot. Ha mégis ilyet tapasztalunk, akkor kb. 35-40 fokban meg kell dönteni a vázat és már át is hidaltuk a problémát. Az élességállítás sebességébe nem tudok belekötni, szépen, gyorsan és pontosan működött az összes tesztelt objektívvel.

    Egyébként 7 fókuszmező közül választhatunk a széles vízszintes mezőtől az egy pontosig, az üzemmódok közül pedig az egyszeri és a folyamatos opció áll rendelkezésre. Az EOS R esetében összesen 5655 választható AF-pozíció van, ami nagyon jó, és valóban teret ad a kreativitásnak.

    Érdekesség, hogy „B módban” megadhatunk egy 1 mp és 99 óra 59 perces közötti mp pontos értéket, így távkioldó nélkül készíthetünk előre beállított hosszúságú expozíciót.

    A Canon EOS R konnektivitása

    Ahogy az elvárható az EOS R Wi-Fi-vel és Bluetooth LE-vel is rendelkezik, ezeknek köszönhetően bármikor másolhatjuk az elkészült fotókat okoseszközre, sőt, akár a Canon Camera Connect alkalmazásnak köszönhetően vezérelhetjük, vagy a főbb értékeket meg is változtathatjuk. Ennek segítségével egyébként alvó módból is felébreszthető a váz, majd exponálhatunk is vele.

    A Canon EOS R videós tulajdonságai

    Videós képességben kicsit érdekes az EOS R, ugyanis tudja a 4K 30 fps-t, de ekkor már croppol, ami a látómezőt jelentősen, 1,7x-en csökkenti. Full HD 60 fps-ig azonban a teljes képmezőt használja, bár akkor meg pixel összevonást használ, ami a minőség romlását eredményezi. A videó módok között megtalálható a 4K timelapse lehetőség, illetve a slowmotion, amelyet HD felbontásban készíthetünk NTSC rendszert használva, 120 kép/mp-es képfrissítéssel. Az elkészült videók C-Log-ban is menthetők, amely HDMI kimeneten 10 bites jelfolyamot jelent, így részletgazdagabb felvétel továbbítható, és könnyebb vele az utómunka is.

     

     

    A Canon EOS R tesztje során használt objektívek

    Egy kis érdekességgel kezdeném, mégpedig azzal, hogy a Canon FF MILC-ének RF bajonettje 20 mm-es bázistávolsággal operál. Ez veri a Nikon 16 mm-es és a Sony 18 mm-es MILC rendszerét is, amely az objektívek tervezésénél fontos szempont. Természetesen az EF-EOS R adapter ennél a váznál is működik, így a korábbi DSLR géphez használt objektívek ezzel a rendszerrel is működőképesek lesznek. A tesztidőszak alatt több objektívet is kipróbáltam, hiszen azokról is készült teszt, amelyeket az linkekre kattintva olvashatsz. A Canon Magyarország jóvoltából kipróbálhattam az újdonságnak számító Canon RF 50mm f/1.8 STM-et, az RF 85mm f/2 Macro IS STM-et és az RF 70-200mm f/4L IS USM-et is. Stúdiókörülmények között pedig az RF 70-200mm f/2.8L IS USM is felkerült a vázra, mert kíváncsi voltam, hogy mennyivel másabb a rajzolata az olcsóbb, f/4-es lencséhez képest.

    Ezt nem is részletezem hosszabban, mivel azok az objektívek már kaptak egy-egy hosszabb leírást.

    A Canon EOS R terepen

    Nagyon kíváncsi voltam az EOS R-re, és nem is okozott csalódást. Összességében tetszett a váz, kényelmes volt a fogása, sok gomb programozható rajta, ez megkönnyíti a használatot és a komfortérzetet, ami számomra nagyon sokat számít. Az autofókusz rendszer nagyon jó, pontos és halk, még videózásnál is teljesen használható, bár az 50 mm-es objektívnek a fókuszálgatása már belehallatszik kicsit, a többinél nem figyeltem meg hasonlót. Az ISO érzékenység tekintetében nem tűnt túl acélosnak nekem, de a végeredményen ez nem látszott meg.

    Néhány ergonómiai tapasztalatot is megosztanék veled. Akinek nagyobb a keze vagy kényelmesebben tudja a tükrös gépeket megfogni, annak javasolt beszerezni a Canon BG-E22 markolatot is az EOS R mellé. Továbbá előfordulhat, hogy a kis gépváz és a széles RF objektívek miatt egy nagy kezű fotós ujja hozzáér az RF objektívekhez, erre nyújt kompromisszumos megoldást a EF-EOS R adapter és a tükrös gépekhez gyártott objektívek használata.

    Érdekes, hogy a gépváz tetején lévő módjelző folyamatosan üzemel kikapcsolt állapotban is, így pár hét alatt veszít az akksi a töltöttségéből, ez nagyon idegesítő tud lenni, ha azonnal menni kellene fotózni és már nincs időnk feltölteni. Az meg nonszensz, hogy állandóan kivegyük az akksit, ha kikapcsoljuk a gépet.

    Szerintem ez remek opció lehet annak, aki FF DSLR-ről váltana MILC rendszerre, és a meglévő Canon objektíveit szeretné továbbra is használni. Bár az idekívánkozik, hogy a felhasználói élmény és a képminőség is jobb az RF objektívekkel.

    A Canon EOS R pozitívumai:

    • Ergonómikus kialakítás
    • Kompakt méret
    • Áttekinthető menürendszer
    • Rengeteg programozható gomb
    • Full Frame méretű szenzor
    • Remek dinamikatartomány
    • Dual Pixel CMOS AF

    A Canon EOS R negatívumai

    • Egyetlen kártyafoglalt
    • Nem kimondottan időjárásálló kivitel
    • Nincs benne szenzorstabilizálás
    • Nincs kontraszt alapú AF

    Tesztképek

    Letöltöm a nyers fotókat!

     

    Írta: Háfra Zsolt

    Tesztképek: Pesti Péter, Háfra Zsolt

    Az eszközökért köszönet a Canon Hungáriának!

    Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor oszd meg ismerőseiddel, vagy írd le tapasztalataidat, kérdéseidet a komment mezőbe.

     

    Tesztelt fényképezőgép, kipróbált objektívek, ajánlott kiegészítők:

    Összehasonlítom a fenti termékeket! Az összehasonlításhoz pipáld ki más termék(ek) oldalán is az "Összehasonlítom" négyzetet!
    bezár