Sony Alpha 7 R Mark II teszt

Az első full-frame-es gép, BSI-CMOS szenzorral

Külső

Külsőleg a full-frame-es Sony Alpha kamerák az A7 óta nem sokat változtak. Nekem ez az első full-frame-es Alpha a kezemben, de máshol olvashatjuk, hogy ez az ötödik full-frame-es Sony MILC és az Alpha 7 II-vel bevezetett kicsit vastagabb, megtermedtebb házmérettel rendelkezik. Bár vékonynak és kompaktabbnak látszik, mint egy DSLR, jó fogása van és igazából nehéz is, minőségibb anyaga és robosztusabb bajonnettje a nehezebb objektíveket is alkalmazhatóvá teszi.

Az előzőleg tesztelt Sony Alpha 6300-asnál nagyobb, markolata jobban simul a kézbe. Bár nem látszik, de tisztességes, rendes tükrös súlya van, főleg egy zoom-optikával együtt. A hátsó része nagyon hasonló az Alpháknál, nem lóg ki az Sony A7R Mark II sem a sorból. Ezzel a cseppet sem hivalkodó, belesímuló külsővel nem is árulja el magáról, hogy egy több, mint egymillió forintos házat tart a gazdája a kezében, főleg egy kisebb, fix 55-ös objektívvel az elején. A fentebbi képeken látható, az 55-ös Zeiss lencséval amúgy majdnem azonos 24-240-essel már külsőleg is hangsúlyosabb vonalakat kap, és egy kis orrnehezéket is. A széles zoom-lencse már megbillenti a gép súlypontját.

Menü, kezelés

Ami feltűnt az első olyan este, amikor embereket fotóztam éjszaka - közvilágítás és gyenge lámpafény mellett, vaku nélkül - hogy elmosódott nagyon sok kép. Program AE módban túl hosszú záridőt választott a képekhez és sokat rontottam emiatt vele. Pedig a fókuszt meglepően sokszor eltalálta ahhoz képest, hogy a fonnyatag nátriumlámpa-fénynél még szabad szemmel sem lehet sokat látni.

ACR sharpness 25, noise reduction: color 25 / 1/30 sec, f2.0, ISO 6400

A menü még mindig sokak által hangoztatott gyenge pontja a gépnek. Bár rengeteg testreszabható gomb van, nem állíthatjuk be pl. az APS-crop módot, sem a videó üzemmódokat gyorsbillentyűbe, így arra kényszerülünk, hogy azt mindig a menüből kibányászva állítsuk át. Én használat közben megjegyeztem, hogy hanyadik menüpont, hanyadik pöttyje alatt van, pl. 4-ed menüpont második, akkor 42, ami sajnos nem az árkategóriától elvárható módszer, bár nem állítgattam sokszor ezeket, az APS-mód gyors-gombban nagyon kellene, ha fix lencsét használunk.

AF, expozíció

Ami elsőre feltűnt az AF-en, hogy képes lassan átigazítani a más mélységben található tárgyakra, mintha csak finoman kézzel húztuk volna az élességet. Az Sony A7 Mark II jelenleg egyetlen 35mm-es méretű BSI-CMOS szenzora 399 fázisdetekciós pontot tartalmaz és számomra, csakúgy, mint az A6300-nál meglepően jó volt a fókuszálási élmény ahhoz képest, hogy élőképet használtam. Ez javarészt persze nyilván abból ered, hogy egyébként a DSLR gépeken van a legjobb fókusz-rendszer. Viszont ahogyan a felső képről sem gondoltam, hogy lesz akár egy éles pontja is (f2.0-án voltam ráadásul), mégis, a legközelebbi alak tökéletesen éles lett. Ezt a következetességét egyébként fenn is tartotta a gép, mármint, hogy a kijelölt fókuszpontokhoz, illetve a géphez legközelebbi alakot választja ki és élesít rá.

Az öt(!) százalékonként beállítható zebra (100%-ra állítva használtam amúgy), egészen egyszerűen életmentő. Egy idő után megszoktam, hogy mik azok a részletek - pl. égbolt szembe-napfénynél, bizonyos fémes élfények, stb., amik nyugodtan "bezebrásodhatnak", a kép kiegyensúlyozott lesz és jól exponált.

A három színben kiválasztható fókusz peaking, vagyis fókusz élkiemelő, tükörfordításban szintén nagyon-nagyon fontos egy olyan kameránál, ami már UHD videót is tud. Ekkora felbontásnál egy HD-s LCD-n már nem mindig ítélhető meg pontosan a fókusz, sőt, inkább nem ítélhető meg, sokszor oda-vissza kell húzni egyet a gyűrűn (életlen-élesebb-megintéletlen, majd a kettő közé vissza), hogy biztosak legyünk az élességben. Ezt a csiki-csukizást jelentősen gyorsítja a peaking, egyszerűen figyelem, hogy mikor van a legtöbb "peaking-zaj" a képen és kész, ha egy picit is kevesebb lesz, már a homály felé tekerem a gyűrűt.

EXIF rögzítés

A Sony A7R Mark II a videókhoz nem rögzít expóadatokat (rekesz, záridő, ISO) sajnos, csak a kódolásra és formátumra vonatkozó infók jelennek meg egy különálló XML fájlban, a videófájlok mellett. Sajnos az exiftoollal sem találtam meg a videóban az infókat. Lehet, hogy úgy gondolták, hogy ha már változtathatunk videózás közben is az expo-értékeken, akkor inkább nem is logolják, pedig - ha kézi expóval videózunk -, általában nem állítunk expót snitt közben vagy ha igen, a kezdőexpo akkor is hasznos infó lehet. Vannak jpg-indexképek is a videókhoz, de azokban sem találtam expo-infót sajnos.

Sebesség

Az optimális sebesség eléréséért a gép különösen igényes a gyors kártyákra. Videónál szembesültem azzal, hogy mégcsak el sem indítja és nemcsak a 4K-, de a XAVC-s HD felvételeket sem UHS-I-es kártya nélkül. Illetve a 4K-hoz UHS-1 U3 kártyát akart, a HD-hoz pedig UHS-1 vagy SDXC class 10-eset. Ezt pl. nem fogadta el, csak ezt. Persze ha csak fotózunk vele, vagy MP4-ben, vagy AVCHD-ban rögzítünk videót, bármilyen class 10-es SDHC jó neki.

Általában gyorsabb lett, mint az R-es elődje, de a bufferürítés még mindig lassú. A bekapcsolást követő azonnali felvételkészítés egy DSLR-hez képest még mindig lassú, de már 2 mp-et javítottak az A7R-hez képest.
Bekapcsolás-tól az első képig 1,5 mp
Lejátszás üzemből az első képig 0,9 mp

Sorozatlövés:*
Hi mode Large/Extra Fine JPEG 0,2 mp (5 fps) 23 kocka erejéig (Bufferürítés 27 mp) 23 kocka után 0,77 fps-re lassul

Continuous Hi mode RAW 0,2 mp (5 fps) 22 kocka erejéig (24 mp ürítés) 22 kocka után 0,63 fps-re lassul.

Continuous Hi mode RAW + L/F JPEG 0,2 mp (5 fps) 22 kocka erejéig (32 mp ürítés) 22 kocka után 0,63 fps-re lassul.

Continuous Hi mode tömörítetlen RAW 0,2 mp (5 fps) 9 kocka erejéig (22 mp ürítés)

*(Kártya: SanDisk Extreme Pro 95MB/sec UHS-I SDHC)

Video

Az Alpha 6300-al ellentétben a videó skálázása nagyon jó, vagyis nemcsak UHD-ban, de HD-ban is szép 1:1-es méretű nagyítást láthatunk, a valós helyzetben nem jelentkező moiré-mintával. Ez rendkívül hasznos akkor például, ha valaki sokat szeretne videózni és egy szép HD-mastert is szeretne a végén, nem is akar belefulladni a 60 és 100 megabites (vagyis óránként 27-, illetve 43 GB-nyi) UHD nyersanyagba, de mégis egy szépen méretezett HD-képre tart igényt. Egy, akár 1-2 órás, riport folyamatos, kétkamerás rögzítése pl. kifejezetten eszi a gigákat.

1:1-es kivágatok az alexpós képekből, illetve azok visszakorrigált változataiból is.

A Rolling Shutter mértékében nem láttam különösebb eltérést, ellentétben az Alpha 6300-al, ahol a HD-videó nem teljes szenzor-kiolvasású, így ott kisebb a zseléződés mértéke, mint az UHD-verziókban.

Rolling Shutter - fent UHD videóból; lent HD videóból

Bár ezt nem tudom megismételni, mert nekem nincsenek ilyen ruháim, a "kockászakó-moiré-teszt"-en abszolút átment a HD-videókép, vagyis egyetlen moiré-vonal nélkül teljesítette a megjelenítést. Studiótesztek alapján nem annyira tökéletes a HD-videója, mint az A7S-nek, de ezt a valós alkalmazás során egyáltalán nem vettem észre az élességét tekintve pedig a régi Canon 600D-mhez képest szinte leugrott a tévéről (igen, a HD és nem az UHD videóról beszélek).

"kockászakó-teszt"

Formátumok, profilok

Aki használt már Sony félprofi és profi kamerákat, annak már ismerősek lehetnek a "PP"-jelzésű profilmentések, amikben mindenféle paramétert beállítva kaphatjuk meg a kívánt alapképünket. Bár a 7R Mark II-ben még nincs natívan benne az S-Log3, de az S-Log2 a PP7-es profillal közvetlenül használható. Ehhez nem kell még állítgatnom a bemeneti képemen ahhoz, hogy egy LUT-tal (szín és kontrasztállítást tartalmazó paraméterfájl fényelőprogramokhoz) helyes gammájú videóképet kapjak.

Az Slog-os profilnak még a képélesítése is vissza lett véve, gyárilag, úgyhogy nem kellett semmi idegesítő utánélesítést kikapcsolni (bár én még vennék le abból is). Az értékek és a beállíthatóság itt, az S-Log3-at kivéve megegyeznek az A6300-ban is lévőkkel.

Fotó

Az ISO-sorhoz hozzá kell tennem, hogy LED-del világítottam és nem vakuval, de akkor is meglepő volt számomra a Sony zöldebb árnyalatai a Canon-éhoz képest. A Sony-nál 200-tól felfelé a lilás szőr elkezd bekékülni, illetve az addig meglévő lila és kék árnyalatok összefolyni. Ha Lightroom-ban közelíteni próbáltam egymáshoz a kettőt, akkor elkezdtek szétcsúszni (a fehérek is zöldek, illetve lilák kezdtek lenni), úgyhogy meghagytam inkább úgy, ahogy alapértelmezetten megjelent.

Ami még ezen az árnyalatkülönbségen kívül feltűnt, az a Sony feketéjének nagyobb dinamikája, legalábbis ugyanazon beállítás mellett lágyabb volt a kép a feketetöbblet miatt az 5DSR-hez képest.

A képek 1:1-es képkivágatok, azért is kisebb a látószög a nagyobb felbontású 5DSR-nél. A zajban szabad szemmel a Sony egy kicsivel jobbat produkál, de a lágyabb feketék miatt később is kezdenek szétesni a kép sötét részei.

A bal oldalon ISO 400-as alulexponált képeket pusholtam vissza - vagyis emeltem meg 5 rekesznyi fényértékkel Lightroom-ban. Sajnos az 5DSR-nél a sötét részek színekben is erősebben kezdtek már összemosódni, mint az A7R II-nél, látható, hogy az asztalon, az "árnyékban" zajosabbak és fakóbbak a színek is, az asztallap kékje teljesen eltűnt. A teljes képek letölthetők innen 5DSR és innen A7R II, aki közelebbről is megnézné.

Összességében

Egy nagyon sokoldalú és nagyon jó minőségű képet készítő gép lett a Sony Alpha 7R Mark II. Ha valaki videózásra használja leginkább, akkor nem kérdés, hogy tökéletes választás, viszont a fotónál én még kicsit mindig ódzkodtam tőle, azt hiszem én is maradi vagyok és húzok inkább a tükrös megoldás felé, ha esemény vagy dokumentumfotózásról van szó. Azonban a stúdiómunkára, csakúgy, ahogy a Canon 5DSR tökéletesen alkalmas, sőt, ott még talán segít is az LCD-re dolgozás.

Az olyanok, mint a zebra és a fókusz peaking, igazán pontossá tehetik a munkát, nem kell aggódnunk az LCD napfény miatti beszürkülése miatt, zebrával úgy is meg tudjuk ítélni az expót, ha alig látunk rendes képet a környezeti fény miatt.

a kihajtható kijelző

A számomra fő különbség és fejlődés az A6300-hoz képest a HD-videók nagyon szép skálázása (lsd kockászakós-teszt). Nem minden esetben (általában nem) engedhetjük meg magunknak (főleg, ha sokat forgatunk), hogy a szép HD-master miatt UHD-ban forgassunk, majd utólag méretezzünk le. Ez négyszeres adatmennyiséget és erősebb utómunka-hardverigényt támaszt a PC-nkel vagy MAC-ünkel szemben. E tekintetben az A7R II egy igazi igásló lehet, szép képpel és kezelhető adatmennyiséggel.

Számomra ez különböztette meg videós tekintetben leginkább az A6300-tól. Persze ehhez a kényelemhez majdnem háromszoros árat kell fizetni. A stúdió- és tájkép-, illetve enteriőrfotózás pedig már olyan területek, amikre rendkívül jó választás lehet. A gyors, LCD segítségével végezhető munka nem pótolható semelyik DSLR-rel, talán az enteriőrös munkákhoz a szabadabban mozgatható LCD még hasznos lenne, de a le-fel 90 fokos forgatás így is nagyon jól használható.

Mintaképek

további éjszakai, magas ISO-s képek találhatók ebben a blogposztban.

Sony Alpha 7R II váz (ILCE-7RM2)

  • + AJÁNDÉK: Fotósuli 10.000 Ft értékben!
  • FullFrame
  • 44 MegaPixel
  • 3" LCD
  • Kihajtható LCD
  • NFC
999 890 Ft
Raktáron



Sony A7R Mark II vélemények:

© 2017 - 220volt Magyarország Kft. | A feltüntetett árak, képek, leírások tájékoztató jellegűek és nem minősülnek ajánlattételnek, az esetleges pontatlanságáért nem vállalunk felelősséget. look by colordonor