• AKCIÓK
  • FOTÓS OKTATÁS
  • FOTÓS ESZKÖZ BÉRLÉS
  • FOTÓS, VIDEÓS WORKSHOPOK
  • 7% CETELEM KEDVEZMÉNY
  • HÍREK, TESZTEK
  • BEMUTATÓTERMÜNK
  • GY.I.K.
  • KAPCSOLAT
  • Kategóriák
    törlés
    Fotós, videós workshopok
    Bemutatónap
    Beszámoló
    Canon
    Fényképezőgép
    Fotós oktatás
    Nikon
    Olympus
    OM SYSTEM
    Panasonic
    Sigma
    Sony
    Szűrés törlése

    Beszámoló - Macaron&Flowers - OM SYSTEM fotós workshop

    220volt
    220volt
    2024.03.12 10:00
    Beszámoló - Macaron&Flowers - OM SYSTEM fotós workshop

    Színes papírlapok, színes macaronok és gyönyörű virágszálak egy asztalon. Vajon mihez kezdesz velük? Az év második OM System workshopjának az volt a célja, hogy fejlessze a művészi kreativitását a résztvevőknek. Emellett persze a tavaszt is méltó módon sikerült köszöntenünk március első hétvégéjén.

    Hogy mit szeretek a fotózásban leginkább? A kreativitást. Rajtam múlik, mit vagyok képes kihozni egy fotóból, és ez az állandó kihívás éltet nap mint nap. Bár még nekem is nagyon sokat kell tanulnom, és ha már itt tartunk, a folyamatos fejlődési lehetőség is motivál, mégis úgy érzem, akkor vagyok a legkreatívabb, amikor örömből fotózom, és nem arra gondolok, vajon mi tetszik másoknak, mit várnak tőlem az emberek. Hiszem, hogy ez a mozgató rugója a workshopoknak, és ezt szeretik a megrendelőim is.

    A fotózás eleinte csak hobbi volt. És milyen jó, hogy így kezdődött! Ha az újságírói megbízásaim miatt utaztam, mindig ott volt velem egy fényképezőgép is, pedig sokáig csak a cikkeim jelentek meg a magazinokban. Ebből is látszik, mennyire nem gondoltam komolyan azt, hogy a fotóim más célt is szolgálhatnának. Mégis mindig kerestem a lehetőséget arra, hogy egyedül sétálgassak a városok utcáin, egyedül fedezzem fel az apró részleteket. Képes voltam teljesen belefeledkezni a fotózásba, olyannyira, hogy például egyszer azt hitte az újságírói csoport vezetője, elvesztem Salzburgban. Órák teltek el, mire megnéztem a telefonomat és láttam a hívásokat.

    Sokáig az sem érdekelt, hogy automata üzemmódban fotózom. Csak maga a kép érdekelt, hogy mit látok meg, amit esetleg más nem, milyen egyedi tartalmat tudok készíteni. A függöny mögött - A balett titkos világa című könyvemhez szintén csak szórakozásból fotózgattam az Operaház kulisszájában. Illetve volt azért egy fontos funkciója is a képeknek. Emlékőrzők voltak, berendezéseké, színeké, fényeké, olyan dolgoké, amelyeket később szerettem volna a szövegben elmesélni az olvasóknak. Nem tudtam mindig jegyzetelni, egy kép elkattintása gyorsabb volt. Nem mindig fényképezőgéppel fotóztam, volt, amikor csak a telefonom volt kéznél. Végül úgy alakult, hogy a saját képeim kerültek be a könyvbe, és bár szerettem azokat a fotókat, tudtam, hogy ennél többre is képes vagyok.

    A megjelenés után felkértek egy újabb könyv megírására, akkor már a Magyar Táncművészeti Egyetemről. A balettnövendékek életének megörökítése előtt határoztam el, hogy komolyabban is szeretnék foglalkozni a fotózással. Ennek a döntésnek még mindig nem az volt a fő oka, hogy érdekelni kezdtek a beállításokban rejlő lehetőségek, hanem több, mint kétszáz balettos interjú és a folyamatos újságírói munkáim mellett szükségem volt egy friss motivációra, amiért ilyen gyorsan belevágok egy új könyv anyaggyűjtésébe. Egyszerűen egy kicsit elfáradtam az írásban, és megijesztett a gondolat, hogy minden kezdődik elölről. Elhalasztani nem akartam az esélyt, hiszen olyan volt ez a kötet, mint egyfajta előzmény sztorija az elsőnek, akkor és ott kellett megragadnom a lehetőséget. Ehhez az új munkámhoz vettem meg életem első Olympus fényképezőgépét, egy Olympus Pen-f kamerát. Új gép, új erő. Autodidakta módon kezdtem el tankönyvekből megtanulni a fotózás alapjait, majd amikor ki szerettem volna gyakorolni egy félautomata módot, kimentem a természetbe fotózni. Akár fel is tehetném magamnak a kérdést, miért nem azonnal balettot kezdtem el fotózni, miért vágyódtam ki a természetbe inkább, de persze ma már tudom a választ.

    A természetben, később a balettben is a magam feje után mentem, Nem volt tanárom, aki figyelmeztetett volna egy-egy hibára, aki javította volna a technikai bakikat. Magamnak kellett rájönnöm, mi az, ami jó (lehet), és mi az, amin még csiszolni kell. Ennek volt jó és rossz oldala is. Például nyilván azért nem látja az ember az út elején a hibákat, mert nem gyakorolt és tapasztalt még eleget. Viszont, ő azt hiszi, az akkor és ott úgy jó. Vannak 2018-2019-ből fotóim, amiket ma már biztosan nem posztolnék vagy tennék bele egy könyvbe. Ugyanakkor én nem voltam fotós, sőt, nem is voltak ilyen ambícióim még a második könyv írása közben sem. Dokumentálni szerettem volna a körülöttem lévő, másoknak zárt világot, amelyben a balettművészek és a növendékek élnek. A legtöbb visszajelzés pont ezt a nyers látásmódot emelte ki, az olvasók úgy érezték, mintha ott lennének velem a helyszíneken. Az operaházi táncosok közül is többen említették, hogy ez a látásmód kell egy ilyen könyvhöz, mert a néző csak nagyon ritkán pillanthat be az életükbe, nekik nem kellenek a sejtelmes képek, nekik látni kell a tütüket, a spicc-cipőjüket igazító balerinákat, a készülődést a sminkben stb. Én csak azt fotóztam, ami engem érdekelt, mint néző, mint kívülálló. Úgy tűnik, ez lett az első sikereim záloga.

    Persze, ma már a kamera beállításai is fontosak. Az, hogy tudom irányítani a képeim minőségét, mélységélességet állítok, manuálisan oldok meg minden feladatot, sokat javított a fotóim végeredményén. De összeegyeztetni a kettőt, hogy technikailag és művészileg is egyedi képet alkossak, nehéz volt. Sőt, néha még ma is az. De a tudás egy részének birtokában is azt vallom, fontosabb a kreativitás és a szenvedély, mint az, hogy minden tökéletes vagy ahhoz közeli legyen egy fotón.

    Nemrég voltam egy kiállításon a Városligetben. A Mélység/Élesség tárlat főleg a 20.század legnagyobb magyar fotóművészeinek képeit sorakoztatja fel. Abból a világból, amikor csak analóg fényképezőgépekkel lehetett fényképezni. Nehezebb kihívás, nem volt sok lehetőség gondolkodni, visszanézni a felvételeket pedig egyáltalán nem, újrapróbálkozni költséges volt a filmre fotózás miatt, egy szóval, akkor és ott a művészi kreatívitás, a jelen eseményeinek egyedi bemutatása volt az elsődleges. És milyen örök életű fotók születtek Robert Capa vagy André Kertész kameráján keresztül! Hogy ma könnyebb vagy nehezebb fotózni a rengeteg beállítási lehetőség okán, jó kérdés. Elvesz a kreativitásból vagy hozzátesz?

    2020. óta fotózom a természetben, 2021-ben fedeztem fel magamnak a makro fotózás különlegességét. Ma már egy olyan világot szeretek leginkább megörökíteni, amely mellett más talán csak elsétál vagy vet ugyan rá egy pillantást, de nem látja azt, amit én a lencsén keresztül. Minden egyes virágban új lehetőséget látok, soha nem érzem azt, hogy ugyanazt fotóznám. A folyamatos kreativitás, művészi megoldás vonz, ma már nemcsak a természetben, hanem otthon is, amikor vágott virágot veszek a vázába. Szeretem a reakciókat körülöttem, amikor valaki nem érti, hogyan tudtam megfotózni egy virágot úgy, hogy ugyanazt nézi ő is, mégis teljesen más a végeredmény a kamerám kijelzőjén. A természet adja a saját színeit, kompozícióit, az otthoni virágokkal már jobban lehet trükközni. A színek ismerete szerintem az egyik legfontosabb eleme a fotók hangulatának, kontrasztos, bohókás vagy letisztult végeredményeket lehet kreálni általuk.

    A Macaron&Flower workshop ötlete azért jutott eszembe, mert szerettem volna másokban is megmozgatni, előcsalogatni a művészi kreativitást. A modellek fotózásában is sok az izgalom, de adva vannak a körülmények, inkább fotó technikai megoldásokat gyakoroltat és pózokat. De amikor csak színes lapok, színes macaronok és virágok vannak az asztalon össze-vissza, és el kell dönteni, hogyan passzolnak egymáshoz, elő kell venni a kreatív énünket.

    Én a workshop előtti napon készítettem el a saját elképzeléseimet. Ott álltam az asztal fölött és gondolkodtam, vajon hogyan tudok kihozni egy izgalmas anyagot belőlük. Ilyenkor mindig megszólal bennem az is, hogy különlegesnek kell lennie, mégiscsak én tartom a workshopot. Megkérdezem magamtól, vajon mi tetszhet a macaron készítőjének, a virágárusnak? És akkor rengeteg opció eszembe jut. De mi tetszik vajon nekem? Volt egy pillanat, amikor képzeletben megvontam a vállamat, és úgy döntöttem, most csak szórakozni fogok, elvárások nélkül. Például végigpróbáltam az OM System kameráiban található beépített filtereket, és volt is egy (….), ami megtetszett. Pedig soha nem használom őket. Lehet, hogy hiba. Annyira örültem, hogy végre március elseje van, hogy itt a tavasz, színeket akartam színekkel, bohókás párosításokat, mert aznap nekem is bohókás hangulatom volt. Amikor végeztem, úgy éreztem magam, mint egykor Salzburgban. Azt se tudtam, hol a telefonom, hány óra van, teljesen belefeledkeztem a fotózásba. És tetszett a végeredmény. Itt most nem volt szükség utómunkára sem, a filter elégnek bizonyult. Este még kicsit eljátszadoztam a Canvaban csillámokkal és feliratozással, ettől egy kicsit olyan benyomása lett a sorozatnak, mintha a Bolka Bonbonnak készítettem volna egy tavaszi megrendelést. Ez most egy kicsit másmilyen anyag lett, mint ami általában tőlem megszokott. És talán pont azért, mert csak a kreativitást helyeztem előtérbe, a beállítások és az utómunka másodlagosak voltak. A leképezése lett annak, ahogyan éreztem magam aznap.

    A workshopon mindenki olyan ügyes megoldásokat hozott, beletett minden kreativitást a munkájába. Izgalmas volt figyelni, hogyan változnak az első elképzelések, hogy makroban vagy totálban gondolkodnak-e az egyes megvalósításoknál, milyen színeket kevernek, hogyan dolgoznak csapatban és viszik bele az egyéni látásmódjukat a saját fotóikba. Volt, aki odáig ment, hogy otthon újrakreálta a  kislányával a macaron és virágok témakört, és egy portrésorozatot készített macaron és virág kiegészítőkkel. Nagyon klassz képek lettek!

    A fotózás, főleg, ha szakma lesz belőle, sok mindentől függ. A megrendelő igényei persze mindig elsődlegesek. A különböző témák különböző szakmai hátteret igényelnek. A szabályok mellett azonban soha nem szabad elfelejteni az egyéni látásmódot, a kreativitást, hiszen, ahogyan a cikk elején is utaltam már rá, ez az igazi mozgató rugója a fényképezésnek. Fotózni szinte bárki képes megtanulni. A művészi kreativitást viszont folyamatosan ápolni kell, és élvezni persze, hiszen mi más értelme lenne annak, hogy ilyen szép kifejezőeszköz van a birtokunkban?!

    Az én fotósorozatom az OM System OM-1 kamerával, az M. Zuiko 12-40mm F:1:2.8 és az M. Zuiko 90mm F:1:3.5 objektívekkel készült.

     

    Czank Lívia

    Összehasonlítom a fenti termékeket! Az összehasonlításhoz pipáld ki más termék(ek) oldalán is az "Összehasonlítom" négyzetet!
    bezár