• AKCIÓK
  • FOTÓS OKTATÁS
  • FOTÓS ESZKÖZ BÉRLÉS
  • FOTÓS, VIDEÓS WORKSHOPOK
  • 7% CETELEM KEDVEZMÉNY
  • HÍREK, TESZTEK
  • BEMUTATÓTERMÜNK
  • GY.I.K.
  • KAPCSOLAT
  • Kategóriák
    törlés
    Tesztjeink
    Akciókamera és drón
    Állvány és gimbal
    Audió
    Bang & Olufsen
    Canon
    Fotós eszközbérlés
    Fujifilm
    GoPro
    Legújabb tesztek
    Objektív
    Objektívszűrő
    Olympus
    OM SYSTEM
    Panasonic
    Segítség vásárláshoz
    Sigma
    Sony
    Tamron
    Távcső
    Szűrés törlése

    Canon EOS R6 Mark II teszt – Ilyen egy igazi svájci bicska!

    220volt
    220volt
    2022.12.12 21:03
    Canon EOS R6 Mark II teszt – Ilyen egy igazi svájci bicska!

    2022 november utolsó napjaiban került a boltokba a Canon EOS R6 fényképezőgépének második verziója, az EOS R6 Mark II, amely számos téren felülmúlja elődjét!

    A Full frame szenzoros MILC a korábbi 20 Mpixeles szenzora helyett már egy 24 Mpixelest kapott. Természetesen ezt is a Canon tervezi és gyártja, és ugyan a felbontás megegyezik, de ez nem az R3-ban található (A linkre kattintva elolvashatod a tesztjét.) egység, hanem egy kissé „butított verzió”, mivel nem hátsó megvilágítású, és nem is rétegelt. Ezen felül előrelépés mutatkozik mind AF teljesítményben, mind IS-ben. De inkább csapjunk is bele... 

     

    A Canon EOS R6 Mark II felépítése

    Első ránézésre az EOS R6 II szinte teljesen megegyezik az elődjével, és néhány paramétert leszámítva ez igaz is. Három fő tárcsája van, az egyik az exponáló gomb mellett, egy másik a felső lap hátsó részén, és egy nagy tárcsa a kijelző jobb oldalán. Ezek mindegyike viszonylag széles skálán testreszabható.

    Az 588 grammos (kártya és akkumulátor nélkül) váz 138.4 x 98.4 x 88.4 mm-es dimenziókkal bír, ezek az adatok minimálisan térnek csak el az R6 számaitól. A szintén por- és cseppálló váz fogása érzésre ugyanolyan ergonomikus, azonban sokat számít, hogy a korábban a kamera tetejének bal oldalán elhelyezett ki/be kapcsolót áthelyezték a jobb oldalra. Ennek régi pozícióján most egy dedikált állókép/videó kapcsoló trónol. A kiosztásnak a gyakorlati hozadéka, hogy így egyetlen kézzel is felveheted és bekapcsolhatod a kamerát.

    Az R6 II tetejére egy TTL vakupapucs került és vele együtt megkapta a kiegészítő csatlakozósort is. Ez azért különleges, mert ezen az extra érintkezősoron keresztül hang és energiaátvitel is megvalósul, így külső mikrofon, lámpa stb. csatlakoztatása is lehetséges belső akkumulátor vagy további kábelek nélkül, valamint közvetlenül a fényképezőgép menürendszeréből vezérelhetők lesznek a kiegészítők.

    A vakupapucs megegyezik a Canon szabványos méretével, így minden régebbi tartozék használható vele, viszont azok esetében nem áll fent az időjárásállóság, így szükség van az  ER-SC2 védőpapucs adapterre. A külső puskamikrofon (Canon DM-ED1) és a Speedlite jeladó (ST-E10) viszont teljesen kompatibilis.

    A váz hátulja egyetlen kivételt leszámítva változatlan maradt. Az R6 joystickja enyhén homorú volt, a Mark II-é pedig domború. Ezt fura volt megszokni, mivel kevésbé lehet megkülönböztetni a környező gomboktól. Nem is esett le először, hogy mi nem stimmel, aztán rájöttem, hogy ez. A forgatható és kihajtható érintésérzékeny kijelzője a korábbról már ismert 1.62 millió képpontos, 8 cm átmérőjű egység. A rajta futó menüben nincs nagyobb újdonság, bár a gyártó állítja, hogy leegyszerűsítette a Bluetooth- és Wi-Fi-kapcsolatok létrehozásának folyamatát. Az EVF 3.68 millió képponttal és 0.76-szoros nagyítással működik.



    A váz jobb oldalán találhatók a fizikai csatlakozók, vagyis a szokásos mikrofon, fülhallgató, távkioldó portok, valamint egy micro-HDMI és egy USB-C is. Utóbbin keresztül MFi csatlakozás is megvalósítható, vagyis közvetlenül csatlakoztathatod iPhone-odhoz a fájlok átviteléhez. 

    A szokásos bal oldalon, a markolatban kapott helyet a kettős UHS-II SD kártyafoglalat, amely nem képes a CF Express fogadására. Az áramellátásról az LP-E6NH akkumulátor gondoskodik, mint sok másik EOS fényképezőben, bár gyártó javított az akkumulátor élettartamán. Ennek megfelelően az R6 II CIPA-besorolású 760 felvételt biztosít energiatakarékos módban, és 580 felvételt sima üzemmódban, a hátsó LCD használatakor. Ez az eredeti R6 510-es és 360-as CIPA-besorolásához képest jelentős javulás. Akárcsak az elődnél, itt is használható a Canon BG-R10 markolat, amely külön tudsz megvásárolni.

     

    A Canon EOS R6 Mark II képminősége

    Ami a képminőséget illeti, 24 megapixeles képeket rögzíthetsz vele 6000×4000 pixeles JPEG-ként, HEIF-ként vagy 14 bites RAW formátumban, illetve a C-RAW is elérhető. Ez nem az R3-ból érkezik, de szintén a Canon tervezte és gyártotta. Viszont a paletta jelenlegi csúcsgépétől kapta például az Optical View Finder funkciót, ami a keresőben természetes megjelenést biztosít, és megtartja a fények és árnyékok részletességét. A Digic X képfeldolgozó processzor az R6, R5 és 1D X Mark III-ban már szintén bizonyított.  

    Az ISO-érzékenység 100-102 400 tartományban mozog, amely 50- 204 800-as tartományra bővíthető. Ez a gyakorlatban azt jelenti, ahogy a tesztképeken is látható, nagyon jól viselkedik a gép gyenge fényviszonyok között is.

    A Sorozatképek sebessége mechanikus zár esetében 12 kép/mp - több mint 1000 JPEG vagy 110 RAW, 1000 CRAW kép rögzítéséig tartható , viszont elektronikus zárat használva már 40 kép/mp - 190 JPEG vagy 75 RAW, 140 CRAW kép rögzítéséig tartható - sebesség is kicsikarható a gépből, igaz, ilyenkor “csak” 12 bites kiolvasással dolgozik a szenzor.

    Az R6 II autofókusz rendszerének alapját ugyanaz a Dual Pixel CMOS AF II rendszer adja, amely az R3-ban, az R5-ben és az R6-ban is dolgozik, viszont kiegészítették egy vadonatúj mesterséges intelligencia algoritmussal, amely már járműveket (autók, motorok, repülőgépek, helikopterek és vonatok) és állatokat is képes felismerni és követni az arc és szemérzékelésen túl. Összesen 4897 különböző AF-pont érhető el, ami szintén elképesztő adat, ez 1053 különböző AF-zónát takar.

    Canon EOS R6 II, RF 70-200mm F4 L IS USM , 8 sec, f/14, 70 mm, ISO 100

    A nyers sorozatfelvételi mód egy új funkció, amelyet úgy kell elképzelni, mint a mobiltelefon sorozatfelvételét. Tehát az elkészült sorozatot a lejátszás módban egyetlen miniatűr kép alatt jeleníti meg, melynek sarkában egy speciális ikon található. Természetesen rákattintva már böngészhetsz az elkészült felvételek között és az egyes sorozatokból kiválaszthatod a legjobbat. Az R6 II beépített 5 tengelyes képstabilizátora akár 8 fokozatú képstabilizálást is lehetővé tesz. Ez objektívtől függ.

     

    A Canon EOS R6 Mark II tesztje során használt objektívek

    A teszt előtt kérdezte a Canon Magyarország egyik munkatársa, hogy milyen objektíveket szeretnék kérni az R6 II mellé. Én gondolkodás nélkül rávágtam, hogy a Canon RF 100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM-et mindenképp szeretném, ha van rá mód. Szerencsére nem nagyon volt olyan, amikor nem tudták teljesíteni, amit kértem. Emellé szerettem volna egy fix lencsét a 24-70 mm-es tartományból, így esett a választás az RF 35mm f/1.8 Macro IS STM-re. Az RF 70-200mm f/4L IS USM pedig már csak a teljesség kedvéért került bele a csomagba. Hiszen egy jó 70-200 sosem rossz! A tesztben látható felvételek ezekkel az objektívekkel készültek.

     

    A Canon EOS R6 Mark II videós tulajdonságai

    A Canon mérnökeinek sikerült a videós teljesítményben is növekedést elérni. Igaz, hogy az előd is tudott 4K UltraHD 60 fps-ben rögzíteni, igaz akkor az R6 kis mértékű (1.07x) képkivágást alkalmazott. Jelenlegi tesztalanyom túlmintavételezett felvétele a teljes szenzorszélességet használja. A felvételek hosszát is sikerült növelni, túlmelegedés miatti leállás nélkül mintegy 40 perc rögzítése lehetséges a legnagyobb felbontáson. 30 fps vagy alacsonyabb képfrissítés esetén nincs korlát. Továbbá lehetőség van HDMI kimeneten keresztül 6k RAW videó rögzítésére is Atomos Ninja felvevővel. 

     

     

    Az R6 II már Full HD 180 fps-ben is képes rögzíteni, ez szintén előrelépés az előd 120 fps-éhez képest. Viszont ezek nem túlmintavételezett felvételek, így némi minőségromlás azért tapasztalható. A Canon szerint ebben az üzemmódban sem melegszik túl a váz, 60 perc használat alatt, szobahőmérsékleten én sem tapasztaltam ilyet.

    Természetesen az állóképeknél látott fejlettebb AF teljesítmény a mozgóképeknél is tapasztalható. Például, ha a témakövetés alatt álló alany elhagyja a képterületet, akkor a gép már nem kezdi keresni azt, a fókuszt ott hagyja, ahol a téma kiment a képből. Továbbá videómódban kapunk egy másik menüt a „Q” gombra kattintva, amely inkább videó-orientált adatokat tartalmaz. Többek között jelzi a hamis színeket, ez pedig megkönnyíti a jelenet expozíciójának megítélését. Lehetőség van a videó pufferelésére és előzetes rögzítésére három vagy öt másodpercig, a REC gomb megnyomása előtt.

    A Canon EOS R6 Mark II pozitívumai

    • Időjárásálló

    • 40 kép/másodperc sorozatfelvétel

    • UHS-II SD kártyafoglalat

    • Akár 8 fokozatú szenzorstabilizálás

    • Fejlett AF rendszer

    • 6K RAW videó

    A Canon EOS R6 Mark II negatívumai

    • „Csak” 24 megapixeles érzékelő

    • Nincs 8K videó

    • Nincs felső státusz kijelző

    A Canon EOS R6 Mark II -ről röviden

    A Canon legújabb MILC-e az EOS R6 II a gyártó jelenlegi legjobb példája annak, hogy milyennek is kell lennie egy svájci bicskának! A maga nemében kimondottan fejlett technológia bújik meg a vázban, miközben fotóban és videóban is atomstabil teljesítményt nyújt. Egy biztos, rengeteg potenciál van benne, amit a fotózás számos területén lehet hasznosítani, a művészi jellegtől, egészen a sportfotózásig.

    Írta és a felvételeket készítette: Háfra Zsolt

    A termékekért köszönet a Canon Magyarországnak!

     Tesztképek

    2021 áprilisában mutatták be jelenlegi tesztalanyomat, az RF 100 mm f/2.8L Macro IS USM-t az RF 400 mm f/2.8 L IS USM-mel, és az RF 600 mm f/4 L IS USM-mel egy időben.

    További érdekessége az új vezérlőgyűrű, az úgynevezett SA Control (Spherical Aberration Control), amellyel módosítható a szférikus aberráció, ennek következtében pedig változik a bokeh formája is. Ezzel a makró mellett már portéfotózásra is tökéletes!

    Egy éve a gyártó megszivárogtatta, hogy valami forradalmin dolgozik. Ezután csupán pár hónapot kellett várni arra, hogy lássuk a kézzelfogható terméket, amely az EOS R3 nevet viseli, és a tükör nélküli paletta jelenlegi királya.

    A telekonverter vagy extender (ahogy a Canon nevezi) tulajdonképpen egy olcsóbb alternatívát kínál a meglévő objektív gyújtótávolságának növelésére. A gyakorlatban ez egy plusz elemként jelenik meg az objektív és a fényképezőgép között, a legtöbb pedig egy nagyító lencsetagból vagy -tagokból áll össze.

    A Canon 2022 májusában jelentette be az APS-C szenzorral szerelt EOS R10-et és az R7-et, valamint azt az RF-S rendszert, amely tükör nélküli kamerák és objektívek új sorozatát foglalja magában.

    Összehasonlítom a fenti termékeket! Az összehasonlításhoz pipáld ki más termék(ek) oldalán is az "Összehasonlítom" négyzetet!
    bezár