Canon 1200D teszt

Az 1000-es kezdetű modelleket, ami az 1000D-vel kezdődött 2008 júniusában, nagyjából azért kezdték el gyártani, hogy a Canon reagáljon a versenytársak nyomására, az egyre jobb minőségű olcsó gépekre, illetve alternatívával szolgáljon azoknak, akik nem akarnak annyit (sem) áldozni egy alsókategóriás APS-C tükrös gépre, mint amilyen most pl. a 700D vagy 650D. Az 1xxx-es széria legújabb darabja minőségi ugrásnak tűnik elődjéhez, az 1100D-hez képest.

Új szenzor:

Úgy tűnik, a “legolcsóbb belépő szintű” 1xxx-es széria eléri a belépő szintű 550/600D-s modelleket (illetve leginkább az 550D-t, mivel annak nincs kihajtható kijelzője). Ugyanis a Digic 4-es processzor mellett megkapta azok szenzorát is, amely lehetővé teszi a 1080p-s 30kép/s-es és a 720p-s 60kép/s-es videórögzítést is. Az 550D újdonságai közé tartoztak - amiket most az 1200D is megkapott (áthúzással jelöltem azokat, amiket nem)

Vagyis úgy tűnik, a gyártó még kipörgeti a megmaradt 550D/600D szenzor/proci készleteit és beletette a legújabb 1xxxD-be.

Külső

Doboza Tartozékai

Váz, kezelhetőség

A háznak, a 600D-hez képest is, szokatlanul “puhaműanyag” tapintása van, érezhetően könnyebb is. Minőségét tekintve nekem sérülékenyebbnek tűnt, mint a 600D, karcok, felületi nyomódások látványosabb nyomot tudnak hagyni, mint három éves rokonán. Viszont az 1000D-hez és az 1100D-hez képest minőségibb a kialakítás, megkapta a nagyobb kistestvér csúszásgátló bevonatát a markolat és a mutatóujj részen és a nagyítás/zónaállítás gombok is kerek, csúszásgátlós gombok lettek a 600/650D-hez hasonlóan.

Eleje Oldalról

Marokban a 600D kicsivel jobban áll meg (a jobb, markolatfogó kéznek kicsivel kisebb a kialakított kiszögellés), de ez már csak apróság a csúszásgátló korábbi hiányához képest. A vakukilökő gomb átkerült a balkézre eső helyről jobbra, az üzemmódtárcsa mellé, az exponálógomb mögé. A képprofil gombok helyét az 1100D óta átvette a Fehéregyensúly, a Fénymérés módja gombot pedig az ISO állító. A “Disp” gomb áthelyezése és a gombok alakjának kicsinosítása, méretük megnövelése már az 1100D-nél is nagy lépés volt az 1000D-hez képest. Mégis, az olcsóságérzetünk ellenére így is meglepően kellemes fogása van, ugyanúgy jól megáll a kézben, mint a picivel drágább pályatársai.

Kézben Hátulja

Kijelző

Az 1100D-s elődhöz képest dupla akkora felbontást (kétszerannyi pixelt) kapott az új modell. Viszont mivel árában közel van a 600D-hez, elmondhatom, hogy ahhoz képest viszont csak fele akkora az LCD-felbontás. Mert bár a méret itt is 3 coll, az 1200D-é fele annyi pixelt kapott. Ha valaki már nézett a 550/600D kijelzőjén át, tudja, hogy nagyon gyorsan és könnyen hozzá lehet szokni egy 1040K pixeles, 500 PPI-s kijelzőhöz (kb 833 x 1249 pixeles). Összehasonlításképp; a Galaxy S4 Full-HD-s kijelzője 441 PPI-s. Szóval elég könnyen ahhoz, hogy azonnal kiszúrjuk a különbséget. Sajnos még a 920K (Canon Mark II LCD kijelzője) is láthatóan kisebb felbontású ennél - főleg, ha a menüket és az OSD-t nézegetjük. Ez a nagy felbontás nemcsak szép, de kifejezetten praktikussá válik, mikor kiszúrjuk a Full-HD videó készítése közbeni nem kívánatos életlenségeket mindenféle fókusz-segéd nélkül (ki lehet szúrni). Viszont az 1000-es szériás elődökhöz képest nagy előrelépés a 3-colos méret és az 1100D-hez képest nagyjából duplájára növelt képpontszám (230K kontra 460K). Természetesen annak, aki leginkább fotózni szeretne, a 460K-s LCD is elég (a régi 1D-ken sem volt nagyobb felbontás) hisz úgyis a tükrös keresőt használja, ahol meg úgyis látszik, hogy hol az élesség. Ha bele tudunk nézni a keresőbe, akkor bekapcsolt kijelzővel amúgy sem érdemes fotózni az olyankor használhatatlanná váló AF miatt. A kereső mérete a 600D-éhez képest minimálisan kisebb, de nekem úgyis alig tűnt fel a különbség, hogy egymás után néztem a kettőbe, felválltva.

Csatlakozók

A hátlapi LCD-től balra találjuk a gumirozott borítás mögött a vezérlő kisjack, USB 2.0 és HDMI-kimenet csatlakozókat. A 600D-vel ellentétben ezek a csatlakozók egymás mellé kerültek, viszont lemaradt a külső mikrofon csatlakozó, ami a 600D-n természetesen rajta van.

Akku-kártya ajtó
Akku-kártya ajtó

A videókhoz így nem tudunk más hangforrást használni, csak a beépített mono mikrofont (aminek minősége még egy olcsó külső mikrofonétól is érezhetően elmarad). A kártyaolvasót az 1100D óta “beleolvaszották” az akksitartó rekeszbe, vagyis nincs külső, dedikált kártyanyílás-ajtó. Ez kellemetlen lehet, ha állványra szerelt gépből vennénk ki a kártyát, mivel így csak a talp leszerelése után lesz erre lehetőség - hacsak nem egy egészen kicsi, az alsó ajtókát még nem takaró állványtalpunk van.

Csatlakozók Tárcsa

Menü

A már jól ismert EOS-menüt kapjuk, minimális különbségekkel, az alábbi videóban végignyomkodtam a menüpontokat.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1
1

A videó üzemmód képernyője alig változott az 1100D-hez képest, kevés, de éppen elég információt jelenít meg az LCD, hogy jobban figyelhessünk a komponálásra.

Belső, teljesítmény, képminőség

Basic+

Instant effektezési, utómunkázási lehetőség leginkább azoknak, akik nem tudnak, vagy csak nem akarnak képutómunkával vesződni, megelégednek pár alap, de használható filterrel, és a gépre másolás után azonnal kész képet szeretnének kapni. Az alábbi képeken végigmegyek az összes effekten, illetve mindegyiknek a “legenyhébb” és a “legerősebb” beállításán (van még egy “középső” beállítás is). Az RGB-hisztorgamon láthatjuk is nagyjából, hogy mennyire roncsolja a belső filterezés a képet.

Képminőség

RAW:

Gyakorlatilag nem láttam különbséget a 600D és az 1200D között. Nagyjából erre is számítottam, tekintve, hogy ugyanaz a processzor dolgozik bennük és ugyanolyan szenzoruk van. Mindenesetre maga a CR2 fájl valamiért más, mint a 600D-é, úgyhogy update-eljük a Photoshopunkat, Lightroom-unkat, ha azzal nyitnánk meg. A képeket Photoshoppal 0 (nulla) élesítési értéken, zajszűrés és más korrekció nélkül konvertáltam 100%-os (12-es fokozatú) JPG-ekké.

JPEG:

Szintén megegyezik a két gép tömörítésének jellege, ami az azonos képfeldolgozó és valószínűleg azonos szenzor esetén nem is meglepő.

Gamma beállítások, intelligens kontraszt

Az 550D-hez hasonlóan itt is megkapjuk a Highlight Tone Priority-t (HTP) és az intelligens kontrasztot. High-ISO zajszűrés is változtatható, ugyanúgy, ahogy az 550D/600D-ben.

A Zajszűrési fokozatokat mutató táblában sajnos nem pontos az expó, de ha a két gépet nem is-, de a szűrés fokozatait össze tudjuk hasonlítani.

Videó üzemmód

Az előd 1100D-hez képest jelentős különbség, hogy megkaptuk a maximum 60 kép/mp-es (720p esetén) felvételi lehetőséget, amit az 550D-be tettek be először, és ugyanúgy benne van a 600 és 650D-ben is. Valószínűleg a szenzor az, ami a szűk keresztmetszet volt a 1100D-nél, aminél viszont csak max 30 kép/mp volt a megengedett, ráadásul csak 720p-ben. Ami a videós szolgáltatásokból hiányzik, az a digitális zoom, ami képest volt az ún. “crop” üzemmódra, vagyis a szenzor középső 1920x1080 pixelét tudta használni, 3-szoros közelítést eredményezve. Mivel az ISO-gomb nem felső dedikált gomb, hanem a négyes tárcsán van, videózás közben nem fértem hozzá. Sőt, ha készenléti módban szerettem volna állítani, akkor beugrott (ami egyébként más típusokra is jellemző sajnos) az “AF-zóna” kerete, amit négy irányba kezdem mozgatni a négy gyorsfunkció helyett.

A videó minősége is nagyon hasonló a 550/600D-éhez, a 720p-s leméretezés mindkét típusnál csúnya, lépcsőzetes kontúrokat eredményez, viszont 1080p-ben szép a skálázás.

Sebesség

A sebességtesztnél sorozatot exponáltam annyit, amennyit bírt a gép. Bár nem tudtam a kapható leggyorsabb kártyával tesztelni, egész jól megközelítettem így is a 3,7 kép/mp-et két olcsóbb class 10-es kártyával is.

Samsung class 10 32GB:

JPEG:
RAW:

Kingston Ultimate class 10 16GB SD-kártya:

JPEG:
RAW:

Összegzés

Tényleg egy jelentős minőségi ugrást kaptunk az 1200D-ben az 1100-as elődjéhez képest. Az új modell megkapta a nagyobb testvére belsejét, amiben elmarad még mindig egy 550D-től - a fentebb felsorolt kimaradt funkciók kivételével -, az a puffermérete és a gyengébb anyagminősége. Az előbbi miatt lassabb a fájlírás, de ez inkább csak RAW-ban problémás, ahol 1-2 kép után könnyen “homokórázásba” fullad a kártyaírás miatt. A minőségi hasonlóságot tükrözi az árképzés is. Így viszont kevésbé értjük miért volt szükség az 1200D-re, hisz csak pár ezer forinttal drágábban megkaphatjuk a sokkal szebb- és elforgatható kijelzővel rendelkező 600D-t. Lehet, hogy a megjelenés után viszont jobban csökken az ára, mint az utóbbinak, akkor viszont már egy igazi “must-have” gépet kapunk a pénzünkért.

Tetszett:

Nem tetszett:

Tesztképek

Canon EOS 1200D vélemények

Cikk dátuma: 2014-04-14
Utolsó módosítás: 2014-04-25 13:06:18 (r83)

© 2017 - 220volt Magyarország Kft. | A feltüntetett árak, képek, leírások tájékoztató jellegűek és nem minősülnek ajánlattételnek, az esetleges pontatlanságáért nem vállalunk felelősséget. look by colordonor