Sony Alpha 6300

UHD videós MILC, APS-C szenzorral, sok-sok pontos autófókusszal

Mindenekelőtt tartozom annyival, hogy leszögezzem, hogy az E6300 az első cserélhető objektíves Sony, amit tesztre megkaptam. Már régóta szerettem volna egyet kipróbálni, ha már a fajtársaihoz mérten egyre jobb videós tudással rendelkező Alphák ennyire belehúztak. A sok tesztet és Youtube-videót megért A6000-es is egy sikeres gép volt a kategóriájában, nagyot lépett a gyártó a kis APS-C gépben megjelenő folyamatos - videó módban is működő - autófókuszával.

A Sony A6300-as az árával az A6000-esnél még magasabbra pozicionálta magát és új, ún. BSI-CMOS típusú szenzort is kapott, ami teljes kiolvasással tud valósidőben leméretezve UHD-felbontású videót rögzíteni. A teljes kiolvasás a Sony A7S-sel megjelenő különlegességnek számított, remélhetőleg egyre elterjedtebb lesz ez a moiré-t kiküszöbölő, bár a gép processzorát fokozottabban igénybe vevő - így az akkut is jobban fogyasztó és több hőt is termelő - megoldás.

Külső

Ahogy kibontottam, megkönnyebbültem, hogy az apró, 5000-es szériánál nagyobb azért egy picivel. Ha nem is közelíti meg egy aps-c dslr fogását, jobban rá tudok markolni, mint egy 5000-esre (ami inkább egy ultrakompakt milc, mint amilyen a Canon M10 is). Az Sony A7-es Full frame -eseknél valamivel kisebb, de ez érthető. Kihajtható kijelzője 90 fokban felfelé fordítható, 16:9-es és nem érintőképernyős.

A külső ház felületes átnézése után rögtön be is kapcsoltam, és itt értettem meg, miért is szeretik az Sony Alpha gépeket.

Megszámlálhatatlan menüfunkció, testreszabható gombok, informatív kijelzés, mindenre tájékoztató ikonok. Az oled-es kereső meg véégre, véégre normális, kontrasztos képet mutat, mint egy régi képcsöves típus. Én először látok ilyen keresős gépet, élességében mintha még jobb is lenne, mint az LCD (legalábbis a zajok jobban látszottak rajta).

Használat

a kihajtható kijelző

A kicsit apró gépvázat nehezebb megfogni, mint egy akármilyen olcsó DSLR-gépet, ez mindig a hátránya lesz. Viszont, ha úgy tekintünk rá, mint egy moduláris, mindenféle riggel felpakolható gépre, ami rig és tartozékok nélkül akkora csak, mint egy kompakt gép, máris előnyére válik aprósága. Bár a rigezésben erősen benne van, hogy a "produkciókész" gép az átlagnál többe fog kerülni a sok tartozék miatt.

Menü

A menü a Sony-nál megszokott bonyolult és korlátozottan paraméterezhető kezelőfelületet jelent. Bár van két programozható gomb, azokra bizonyos funkciókat nem állíthatunk be, illetve sokszor kiszürkül a menük jórésze, attól függően, hogy épp hol vagyunk. Utóbbi tulajdonsága különösen éles helyzetben idegesítő, úgyhogy mielőtt munkába fogjuk, alaposan át kell nézni, hogy kiismerjük, mit, milyen módban tudunk állítani. Mivel számokkal jelöltek a főmenük, én azok segítségével próbáltam meg memorizálni a nekem legfontosabb funkciókat.

Videó

Képminőség

Videót alapvetően kétféle felbontással és hétféle képkockasebességgel készíthetünk, utóbbiból egyszerre csak a fele áll rendelkezésünkre. Tehát felvételkészítés előtt el kell döntenünk, hogy a képkockasebességek közül a 24/30/60/120p-t, vagyis az NTSC-csoportot, vagy a 25/50/100p-t, vagyis a PAL-csoportot szeretnénk használni. Ezt olyannyira komolyan veszik, hogy még újra is formáztatja a kártyát a gép, ha időközben változtatni szeretnénk, vagyis egy kártyán csak egyféle csoportot lehet használni. Miután az egyik csoportot kiválasztottuk, a felbontások közül, vagy a csoporton belüli kockasebességekből szabadon váltogathatunk, akár snittenként is.

A videókamerás időket idézi ez az erős PAL/NTSC szegregáció, ráadásul az egyik szabvány - nálunk a PAL - alapértelemezettként meg van határozva, vagyis ha mi NTSC-re szeretnénk váltani - pl. a 24p vagy a 120p miatt -, ezt minden bekapcsoláskor az orrunkra köti a gép ("NTSC-n fut") - szerencsére az expo-gomb félig lenyomásával azonnal el is tűnik az üzenet.

Nem mindegy, hogy 4K-ban, vagy HD-ban rögzítünk és nem csak a felbontás miatt. 4K-s rögzítésnél észrevehetően erősebb a rolling shutter, mint HD-nál, sőt, ha erősebben mozgatjuk kézből, már-már zavaró is. HD-ban viszont egész jó.

Rolling Shutter 1080p-ben és UHD-ban

Érdekes, hogy a képkivágás (35mm-es képszélesség - ahogy menü is írja) mindkét esetben ugyanolyan, vagyis HD esetén nem szimpla 4K leméretezésről beszélünk, hanem más eljárást használ a Sony A6300. A rolling shutter mértéke egyébként az A7s-ére emlékeztet, szóval ha kerüljük a heves mozdulatokat, simán lehet, hogy észre se vesszük.

UHD videón, ISO 12800-as, kikapcsolt PP-al, 1:1 croppos nagyítással a bal oldalon

Zaj: Megfigyelve a 1080-as és a 2160-as (azaz UHD-s) videók közötti különbséget, szembetűnő, hogy a zaj kisebb az UHD-s anyagokon. Ez lehet a szofisztikáltabb zajszűrés is nagyobb felbontáson, vagy a teljes CMOS-kiolvasás utáni 2160p leméretezés miatti jelnyereség is.

Ugyanazzal az ISO-val készített, UHD-ból (balra) és HD-ból (jobbra) kivágott 1:1-es képek
videós kivágatok, az UHD-sak HD-ra nagyítva

Formátumok, profilok

Aki használt már XDCAM kamerákat, annak már ismerősek lehetnek a "PP"-jelzésű profilmentések, amikben mindenféle paramétert beállítva kaphatjuk meg a kívánt alapképünket. Az E6300 már natívban támogatja az S-Log3-at, vagyis nem kell még állítgatnom a bemeneti képemen ahhoz, hogy egy LUT-tal (a példában filmes LUT-ot és saját Sony-s SLOG3-konverziós LUT-ot használtam) helyes gammájú videóképet kapjak. Az Slog-os profilnak még a képélesítése is vissza lett véve, gyárilag, úgyhogy nem kellett semmi idegesítő utánélesítést kikapcsolni (bár én még vennék le abból is).

UHD videóból kivágott képek, különböző profilokban

A PP6-ig az összes profil használható iso100-tól, PP7-PP9-ig iso800 a választható legkisebb érték. A legjobban a PP6-is nyomja le a highlights-ot az első hatból.

Az sLog3-as lapított képből konvertáltam utólag videós gammájú képeket. Az sLog-os képen az égbolton sajnos jól megfigyelhető a sávosodás, ami szerencsére LUT-os konverziónál már nem szembetűnő.

Videós színterek: Igen, igen, ez az, amit hiányoltam pl. a Canonokból, nincsenek videós színterű lehetőségek. sRGB-ben kell forgatnunk (igen, lejátszáskor a feketékben és a világosakban is még van valami), magunknak kell laposítani a képet, ha az erős kontraszt nem megfelelő. A Sonynál simán van négyféle Cine gamma, REC709-es HD-tévé szabványnak megfelelő- és persze a már jól ismert, utómunkabarát sLog2 és sLog3.

Utóbbi kettő olyan sok részletet húz ki a feketékből, hogy meg kellett emelni az alapISO-t, a két log-gammánál ISO800 a legkisebb érték, amit használhatunk. A 100 fps-t bemutató mintavideót egyébként pont rosszul - REC709-be - exportáltam, jól látszik, hogy a sötétebb részeket tartalmazó standard profilos snittek feketéi bebuknak. Vagyis erre vigyázzunk, ha vegyesen vesszük fel, a végén "húzzuk" össze, hogy ilyen ne forduljon elő.

AF

Az A6000-el kezdődően már a fázis érzékelős (Phase Detect) fókusz van a Sony Milc-ekben is, ahogyan a DLSR-ekben általában. Az Sony A7s-ben pl. még sajnos csak a kontrasztérzékelős volt, amire sokkal inkább jellemző volt a fókuszkeresés (vagy focus hunting), amikor előre-hátra állítgat anélkül, hogy megtalálná a fókuszpontot.

A Sony A6300-asnál nem bízták a véletlenre a Sony-nál, az A6000-ben 179, a 6300-ban már 479 ilyen detekciós pont van, gyakorlatilag teljesen teleszórták vele a képmezőt. A 6300-as nem is keresi a fókuszt, sőt még arckövetéses módot is választhatunk, ami egészen jól működik, de ha nem tudja, hogy mire kell beállni, ő sem tudja helyettünk kitalálni.

Az öt(!) százalékonként beállítható zebra (100%-ra állítva használtam amúgy), egészen egyszerűen életmentő. Egy idő után megszoktam, hogy mik azok a részletek - pl. égbolt szembe-napfénynél, bizonyos fémes élfények, stb., amik nyugodtan "bezebrásodhatnak", a kép kiegyensúlyozott lesz és jól exponált.

A három színben kiválasztható fókusz peaking, vagyis fókusz élkiemelő, tükörfordításban szintén nagyon-nagyon fontos egy olyan kameránál, ami már UHD videót is tud. Ekkora felbontásnál egy HD-s LCD-n már nem mindig ítélhető meg pontosan a fókusz, sőt, inkább nem ítélhető meg, sokszor oda-vissza kell húzni egyet a gyűrűn (életlen-élesebb-megintéletlen, majd a kettő közé vissza), hogy biztosak legyünk az élességben. Ezt a csiki-csukizást jelentősen gyorsítja a peaking, egyszerűen figyelem, hogy mikor van a legtöbb "peaking-zaj" a képen és kész, ha egy picit is kevesebb lesz, már a homály felé tekerem a gyűrűt.

EXIF rögzítés

A gép a videókhoz nem rögzít expóadatokat (rekesz, záridő, ISO) sajnos, csak a kódolásra és formátumra vonatkozó infók jelennek meg egy különálló XML fájlban, a videófájlok mellett. Sajnos az exiftoollal sem találtam meg a videóban az infókat. Lehet, hogy úgy gondolták, hogy ha már változtathatunk videózás közben is az expo-értékeken, akkor inkább nem is logolják, pedig - ha kézi expóval videózunk -, általában nem állítunk expót snitt közben vagy ha igen, a kezdőexpo akkor is hasznos infó lehet. Vannak jpg-indexképek is a videókhoz, de azokban sem találtam expo-infót sajnos.

Fotó

Fotóra sokkal kevesebbet használtam, mint videóra, de a 6D-vel végzett, felbontásmérő-ábrás gyorsteszt alapján nagyjából 1 teljes rekeszre lőhetjük be a zajosodás erősségét a 6D javára. Meg kell ezt a gépet is említenünk, hisz a Canon legolcsóbb full-frame-ese alig drágább 40 ezerrel most, mint az Sony Alpha 6300. Ez nyilván idővel változni fog, de most szempont lehet a választásban.

A gyári beállításos JPG-tömörítés egy kicsit talán jobban mos a kelleténél, ahogyan az a RAW-összehasonlításban látszik, de jól paraméterezhető.

Objektív

Külön bekezdést érdemel a demókészülékhez mellékelt optika, amiben motoros zoom is van, vagyis beleintegrálták a klasszikus "W-T" zoomgombot, kapcsoló formájában. Igen, igen, mint a kameráknál! A 17-50-es apró, összecsukódó lencsének persze nincs manuális, direktvezérlése, de a lágy zoom egy ekkora kis lencsén hatalmas segítség a videózóknak.

Sebesség

Exponáláskor a gyors klattyanást követően azonnal kész az újabb lövésre a gép, nincs írás miatti késlekedés. Mondjuk én kikapcsoltam a gyorsmegtekintést, így nem jelent meg expó után a kész kép, így a pufferbe addig rögzíthette a következőt, későbbi kártyáraírással, ha bekapcsolva hagyom, csak később folytathatom a fotózást.

Vagyis elég gyors, kivéve talán a bufferürítést.
Bekapcsolás-tól az első képig 1,4 mp
Lejátszás üzemből az első képig 0,7 mp
Ez az 1,4 mp nagyjából fél másodperces javítást jelent az előd, A6000-es idejéhez képest.

Sorozatlövés:
Folyamatos Hi+ mode JPEG (maximum beállításon) 0,1 mp (11,1 fps) 44 kocka erejéig (Bufferürítés 36 mp) 23 kocka után 0,77 fps-re lassul
Folyamatos Hi+ mode RAW 0,1 mp (11 fps) 22 kocka erejéig (15 mp ürítés)
22 kocka után 0,63 fps-re lassul.
Folyamatos Hi+ mode RAW + JPEG 0,1 mp (11 fps) 21 kocka erejéig (22 mp ürítés)
22 kocka után 0,63 fps-re lassul.
Folyamatos Hi mode RAW 0,12 mp (8,2 fps) 24 kocka erejéig (15 mp ürítés)

Folyamatos Hi mode RAW+JPEG 0,12 mp (8,2 fps) 22 kocka erejéig (22 mp ürítés)

Folyamatos Hi mode JPEG 0,12 mp (8,2 fps) 46 kocka erejéig (36 mp ürítés)

*(Kártya: SanDisk Extreme Pro 95MB/sec UHS-I SDHC)

Összességében

Nagy utat jártak be a videós fejlesztések az Canon 5D Mark II megjelenése óta. A szinte moiré-mentes 5D Mark III után megjelenő Sony Alpha 6000-esre majdnem két évet kellett várni, de nemcsak az, de az A7 sem tudott olyan videót készíteni, mint az 5D Mark III. Az A7s-el aztán elindult az egyre jobb videós minőségű milc-ek megjelenése.

Az Sony A6300 meglépte azt az APS-C-ben, amit az A7s a full frame-ben, ez várható volt, de örülhetünk is neki, mégha az ára, megjelenésekor ennek megfelelően nagyjából 40 %-al magasabb is lett, mint A6000-es elődjéé (799 dollár kontra 1150 dollár). Ha nem "felejtették" volna le róla a fejhallgató kimenetet (úgy látszik az továbbra is csak a full-frame-esekre jár), akkor egy szinte tökéletes videós gép lenne.

Mintaképek

Sony Alpha 6300L kit (fekete) (16-50mm f/3.5-5.6) (ILCE-6300LB)

  • + AJÁNDÉK: Fotósuli 10.000 Ft értékben!
  • 25 MegaPixel
  • 3" LCD
  • Kihajtható LCD
  • NFC
  • 4K felbontás
398 890 Ft
Raktáron

Sony Alpha 6300 váz (fekete) (ILCE-6300B)

  • + AJÁNDÉK: Fotósuli 10.000 Ft értékben!
  • 25 MegaPixel
  • 3" LCD
  • Kihajtható LCD
  • NFC
  • 4K felbontás
328 790 Ft
Raktáron

Sony Alpha 6300 kit (fekete) (PZ 18-105mm f/4 G OSS) (ILCE6300GBDI)

  • + AJÁNDÉK: Fotósuli 10.000 Ft értékben!
  • 25 MegaPixel
  • 3" LCD
  • Kihajtható LCD
  • NFC
  • 4K felbontás
539 900 Ft



Sony A6300 vélemények:

© 2017 - 220volt Magyarország Kft. | A feltüntetett árak, képek, leírások tájékoztató jellegűek és nem minősülnek ajánlattételnek, az esetleges pontatlanságáért nem vállalunk felelősséget. look by colordonor