Elérhető és minőségi, egy profi videós objektív! -
Irix Cine 45 mm T1.5 teszt

A TH Swiss cégcsoporthoz tartozó svájci-lengyel Irix márka már évek óta gyárt fotózás specifikus objektíveket különböző bajonettekkel, amelyek jelenleg is megtalálhatók a 220volt kínálatában. Ezúttal az Irix Cine termékcsaládba tartozó 45 mm T1.5-ös objektívet veszem górcső alá, amely a 11 mm T4.3-sal, a 150 mm T3.0 -val és a 15 mm T2.6-tal alkotja a vállalat fejlett technológiát és modern dizájnt ötvöző videós szériáját.

Fenntartásokkal vártam a tesztidőszakot, mivel nagyon kevés olyan kivétel van, amikor a versenytársaknál jóval olcsóbb termék nagyjából mindenben képes hozni a szintet. Gondolok itt az átgondolt kialakításra, a minőségi anyaghasználatra - és ami a legfontosabb, a képminőségre.

Az Irix Cine 45 mm T1.5 felépítése

Az már elsőre látszik, hogy ez egy robosztus és jól összerakott objektív. Az adattábla alapján a 138 mm hosszú, a frontlencsénél 97 mm átmérővel és 86 mm-es szűrőmenettel rendelkező 1186 gramm súlyú, időjárásálló eszköz kialakítása jól átgondolt. Elég csak megemlíteni a mágneses rögzítést, amellyel - egyelőre - még csak a napellenzőt tudjuk csatlakoztatni, viszont a közeljövőben érkező Irix Cine kiegészítőket is ehhez a rendszerhez tervezik. A másik okosság, hogy a tubus aljára és tetejére is került felfogatási lehetőség, vagyis az állványmenettel ellátott tartólábacskának köszönhetően több lehetőségünk is van a rögzítésre.

Itt ki is térnék az egyetlen dologra, ami már az első napon komolyan elgondolkodtatott, mégpedig az imént említett kis lábacskára, amiről nem gondoltam, hogy stabil lesz, de végül az lett, és ahogy az alábbi kép is mutatja, annak ellenére, hogy mókásan néz ki, az apró kiegészítő remekül helyt állt, és semmilyen probléma nem volt vele.

A tubuson nem található gomb vagy kapcsoló, ennek oka, hogy teljesen manuális az objektív, így csupán két darab 0.6 cm széles adaptív gyűrű helyezkedik el rajta, 0.8-as fogaskerekes kialakítással. Ezek tökéletesen illeszkednek bármilyen külső fókuszmozgató eszközhöz. A jó ellenállással rendelkező 180 fokban tekerhető fókuszgyűrű mellett olvashatók a tartományi jelölések 0.4 m-től 3 m-ig. A bajonett felé haladva kézre esik a 75 fokban tekerhető rekeszállító gyűrű, amelyen f/1.5-től f/22-ig láthatók az értékek.

A gyártó rendszerben gondolkodik a Cine család tekintetében, ez abból is látszik, hogy a követési fókuszmechanizmus beállításának megkönnyítése érdekében mindhárom objektíven ugyanott találhatók a gyűrűk, ráadásul az elforgatási szögük is megegyezik, utóbbi tulajdonság alól kivétel a 150 mm-es T3.0 Macro.

A mutatós felszín alatt 9 rekeszlamella és 11 lencsetag található, utóbbi 9 csoportba rendezve. Ezek között négy erős fénytörésű, egy ultra-alacsony fénytörésű és egy aszférikus lencse bújik meg. A felépítésnek köszönhetően kivételesen részletgazdag és élénk színű képet ad vissza, ráadásul 0,5%-os torzítással rendelkezik, ami szinte semmi.

Az Irix Cine 45 mm T1.5 elérhető Canon EF, Canon RF, Sony E, Nikon Z, Leica L, MFT és Arri PL bajonettel is. (A linkre kattintva megtekintheted ezeket a webshopban is.)

Az Irix Cine 45 mm T1.5 képminősége

Egy jó filmobjektív megalkotása nehéz feladat a gyártók számára, mivel több tényező között is meg kell találni a megfelelő egyensúlyt. Először is a meggyőző és profi képi világhoz elengedhetetlen üvegek nehezek és drágák. Ezután jön a funkcionalitás kérdésköre, az ésszerű és sokoldalú felfogatási lehetőségek, az élességállítás és az objektív-család hasonlósága. Az Irix Cine 45 mm T1.5 pedig megfelel az előzőekben olvasható kritériumoknak, és mindezt elérhető árban tudja.

Teljesen nyitott blendénél is szép éles képet mutat képközépen és a sarkokban egyaránt, bár a kontraszt lehetne jobb. Utóbbi f/2.8-on lényegesen jobb, majd f/4-nél már nagyon jónak mondanám. Kromatikus aberráció alig figyelhető meg, f/2.8-nál pedig teljesen el is tűnik, akárcsak a hordó és tűpárna torzítás. Ami a peremsötétedést illeti, nyitott blendénél jobban megfigyelhető, f/4-től pedig már csak minimálisan van jelen.

Az objektív közelpontja körülbelül 40 cm az érzékelőtől számítva. Közelponton is meglehetősen éles képet mutat, f/4-tő pedig már a sarkokban is jó az élesség. A fókusztartományon kívüli fényfoltok, vagyis a bokeh a sarkokban is szépen fest, ami általában nem jellemző az olcsóbb filmes objektívekre.

Az Irix Cine 45 mm T1.5 videós tulajdonságai

Mivel ezt elsősorban filmkészítésre szánta a gyártó, így nem meglepő, hogy a kifogástalan képminősége mellett minimális fókuszlégzéssel rendelkezik. A fókuszgyűrű csendes és sima forgatását az új, kifejezetten a Cine sorozat számára létrehozott MST rendszer teszi lehetővé. A lencse szép és hosszú fókuszhúzással rendelkezik, ráadásul a kialakításának köszönhetően felszereléssel bármilyen rendszerhez rögzíthető.

Az Irix Cine 45 mm T1.5-ről röviden

A tesztidőszak alatt egyértelművé vált, hogy ez egy megfizethető árú, jól átgondolt filmes objektív, amely masszívan összerakott igényes megjelenéssel és olyan képi világgal bír, amely a nagyobb produkciókban is megállja a helyét. Egyik régi ismerősöm nagyobb produkciókban dolgozik évek óta, igaz túlnyomó többségében a Canon Cinema Prime lencséivel. Mikor összefutottunk, ő először kicsit óckodott tőle, de végül kipróbálta, és fél délután „játszott vele”, a saját vázával. Hazaérve arra jutott, hogy képi világban nem sokkal marad el egyik kedvencétől a Canon CN-E 35mm T1.5 LF-től, ami egy 1.7 millió forintot kóstáló (!!) profi videós objektív.

Nagyon szép felvételek készíthetők vele, ha a megfelelő felszereléssel használja az ember, ehhez kell egy komolyabb rig, vagy egy nagyobb teherbírású kamerastabilizátor, illetve egy follow focus rendszer is hasznos lehet. Ezekkel már magabiztosan és könnyedén lehet kezelni.

Ráadásul az sem elhanyagolható kérdés, hogy ebben az árkategóriában nincs más olyan, elsősorban filmezére szánt objektív, ami ennyire éles rajzolattal és átgondolt felépítéssel rendelkezik...

Az Irix Cine 45 mm T1.5 unboxing videója

Az Irix Cine 45 mm T1.5 pozitívumai

  • Tűéles rajzolat
  • Időjárásálló kialakítás
  • Megfizethető áru filmes objektív
  • Minőségi anyaghasználat
  • Az emberi szemhez hasonló, természetes látómező
  • Ultra HD 8K ready optika

Az Irix Cine 45 mm T1.5 negatívumai

  • 1.186 kg-os súly (fotózás esetében)
  • Kézből kényelmetlen fotózni vele
  • Pici, nem túl bizalomgerjesztő „láb”

Tesztképek

váz: Olympus OM-D E-M10 Mark III
objektív: Irix Cine 45mm T1.5
záridő: 1/4000
ISO: 100
fókusztávolság: 45 mm
váz: Olympus OM-D E-M10 Mark III
objektív: Irix Cine 45mm T1.5
záridő: 1/4000
ISO: 125
fókusztávolság: 45 mm
váz: Olympus OM-D E-M10 Mark III
objektív: Irix Cine 45mm T1.5
záridő: 1/80
ISO: 100
fókusztávolság: 45 mm
váz: Olympus OM-D E-M10 Mark III
objektív: Irix Cine 45mm T1.5
záridő: 1/50
ISO: 100
fókusztávolság: 45 mm
váz: Olympus OM-D E-M10 Mark III
objektív: Irix Cine 45mm T1.5
záridő: 1/15
ISO: 100
fókusztávolság: 45 mm
váz: Olympus OM-D E-M10 Mark III
objektív: Irix Cine 45mm T1.5
záridő: 1/500
ISO: 200
fókusztávolság: 45 mm
váz: Olympus OM-D E-M10 Mark III
objektív: Irix Cine 45mm T1.5
záridő: 1/250
ISO: 200
fókusztávolság: 45 mm
váz: Olympus OM-D E-M10 Mark III
objektív: Irix Cine 45mm T1.5
záridő: 1/160
ISO: 200
fókusztávolság: 45 mm
váz: Olympus OM-D E-M10 Mark III
objektív: Irix Cine 45mm T1.5
záridő: 1/400
ISO: 200
fókusztávolság: 45 mm
váz: Olympus OM-D E-M10 Mark III
objektív: Irix Cine 45mm T1.5
záridő: 1/80
ISO: 100
fókusztávolság: 45 mm
váz: Olympus OM-D E-M10 Mark III
objektív: Irix Cine 45mm T1.5
záridő: 1/125
ISO: 100
fókusztávolság: 45 mm
váz: Olympus OM-D E-M10 Mark III
objektív: Irix Cine 45mm T1.5
záridő: 1/125
ISO: 100
fókusztávolság: 45 mm

Ha tetszett ez a teszt, akkor az alábbi is érdekes lehet számodra:

Írta és a felvételeket készítette: Háfra Zsolt

Operatőr és vágó: Zsiska Ferenc

Az objektívet köszönjük az AdvesPhotónak.

Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor oszd meg ismerőseiddel, vagy írd le tapasztalataidat, kérdéseidet a kommentmezőbe!

Tesztelt termék:

Irix Cine 45mm T1.5 objektív (MFT)

  • Tartozék napellenző
  • 138 mm-es hosszúság
  • 1186 gramm
  • Nincs beépített képstabilizátor
469 990 Ft
Raktáron

További elérhető bajonettek:

Irix Cine 45mm T1.5 objektív (PL)

  • Tartozék napellenző
  • 114 mm-es hosszúság
  • 1135 gramm
  • Nincs beépített képstabilizátor
508 990 Ft

Irix Cine 45mm T1.5 objektív (Leica L)

  • Tartozék napellenző
  • 136 mm-es hosszúság
  • 1203 gramm
  • Nincs beépített képstabilizátor
469 990 Ft

Irix Cine 45mm T1.5 objektív (Canon EF)

  • Tartozék napellenző
  • 112 mm-es hosszúság
  • 1129 gramm
  • Nincs beépített képstabilizátor
469 990 Ft

Irix Cine 45mm T1.5 objektív (Canon RF)

  • Tartozék napellenző
  • 136 mm-es hosszúság
  • 1212 gramm
  • Nincs beépített képstabilizátor
469 990 Ft

Irix Cine 45mm T1.5 objektív (Nikon Z)

  • Tartozék napellenző
  • 140 mm-es hosszúság
  • 1227 gramm
  • Nincs beépített képstabilizátor
469 990 Ft

Irix Cine 45mm T1.5 objektív (Sony E)

  • Tartozék napellenző
  • 138 mm-es hosszúság
  • 1190 gramm
  • Nincs beépített képstabilizátor
469 990 Ft

Ajánlott kiegészítők:



Elérhető és minőségi, egy profi videós objektív! - Irix Cine 45 mm T1.5 vélemények:

Feliratkozás hírlevélre


A hírlevél feliratkozással a 220volt Magyarország Kft. az Ön által megadott e-mail címre az adatai alapján hírlevelet küld, és üzleti célú ajánlataival felkeresheti. A hírlevél feliratkozásával Ön önkéntesen hozzájárul a Hírlevél Adatkezelési Tájékoztatásban foglalt adatkezeléshez. Bármikor jogosult az adatkezelésről tájékoztatást kérni, az adatok helyesbítését vagy törlését igényelni az adatvedelem@220volt.hu email címre küldött levélben. Az Ön által rendelkezésre bocsátott adatok valódiságáért felelősséget nem vállalunk. Hírlevelünk Adatkezelési Tájékoztatóját itt olvashatja
© 2021 - 220volt Magyarország Kft. | A feltüntetett árak, képek, leírások tájékoztató jellegűek és nem minősülnek ajánlattételnek, az esetleges pontatlanságáért nem vállalunk felelősséget. look by colordonor